Berlingske Business
LIVE
14:45 Ny topchef: Succesfuld genopretning kan give Falck comeback på børsen

Kommuner tynges af licens-udgifter

Landets kommuner betaler dyrt for de computerprogrammer, som de anvender i deres daglige administration. Og der er udsigt til, at

de i fremtiden skal betale endnu mere.


Derfor har en række kommuner nu sat sig sammen for at undersøge, om man kan

finde billigere alternativer til den eksisterende software.


Som hovedparten af verdens computerbrugere anvender også de

danske kommuner i vid udstrækning programmer fra Microsoft, blandt andet den populære Office-pakke. Brugerne betaler licens

for at anvende programmerne og for at få adgang til forbedringer af dem.



Ny licenspolitik

Det anslås, at kommunerne

årligt betaler omkring 100 mio. kr. for deres licenser til Microsoft-produkter. Derfor tynger det kraftigt i de kommunale budgetter,

at Microsoft har lanceret en ny licenspolitik, der i mange tilfælde vil øge licensen.


- Udgifterne til licens på

software sluger omkring halvdelen af vores årlige IT-driftsbudget på fire mio. kr.. Det er i forvejen mange penge, så en

yderligere stigning vil være svær at bære, konstaterer Ole Bech, IT-chef i Roskilde Kommune.


På grund

af Microsofts mangeårige dominans af markedet for applikationssoftware (som Office-pakken) er det småt med alternativer

til deres produkter. Og de, der findes, er typisk også dyre i licens. Men der findes faktisk programmer, som man kan installere

og anvende kvit og frit.



Gratis programmer

Programpakkerne Star- og OpenOffice, hvis indhold er meget lig Microsofts Office,

kan eksempelvis anskaffes uden beregning. Spørgsmålet er så blot, om disse programmer også vil kunne anvendes

i praksis.


Michael Hald, der er konsulent i Kommunernes Landsforening, fortæller, at en arbejdsgruppe bestående af

IT-chefer fra syv kommuner i øjeblikket er i gang med en test af en foreløbig version af StarOffice.


- Der er en

række praktiske spørgsmål, som vi skal have besvaret omkring alternative programmer. Kan StarOffice-programmer

eksempelvis kommunikere med Microsoft Office-programmer på en tilfredsstillende måde? Vi er selvfølgelig meget

afhængige af at kunne kommunikere med omverdenen. Og da Microsoft er udbredt overalt, skal vi fortsat kunne "snakke"

med dem, selvom vi skifter til eksempelvis StarOffice, forklarer Michael Hald.


Arbejdsgruppens første resultater ventes

klar inden sommerferien, og er de positive, vil man begynde mere konkrete overvejelser af muligheden for at skifte til de gratis programmer.

Udover at StarOffice vil være markant billigere i anskaffelse end Microsofts produkter, behøver man heller ikke nødvendigvis

betale licens, for at få adgang til forbedringer og opdateringer af programmerne.


I modsætning til Microsofts Office

er StarOffice baseret på det såkaldte "Open Source-princip", hvor alle kan få indsigt i programmernes

kode. Dermed er der åbnet for, at uafhængige programmører selv kan moderere programmerne.


- I mange tilfælde

betaler kommunerne Microsoft for opdateringer, som de strengt taget ikke har brug for. Det er trods alt begrænset, hvor avanceret

et tekstbehandlingsprogram, der kræves, for at kunne skrive de breve, som kommunerne sender ud. Med Open Source-programmer vil

kommunerne selv kunne bestemme hvad og hvornår, de vil opgradere. Dermed vil de få mere valuta for pengene, end de gør

i dag, siger Michael Hald.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen