Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Kohberg måtte spise brød til

Manden i spidsen for den sønderjyske KOFF-koncern med Kohberg Brød A/S som den store enkeltvirksomhed, 60-årige

Preben Fogtmann, har ikke været vant til nedadgående kurver i sin lange erhvervskarriere.



Store investeringer i ny

produktionskapacitet i Bolderslev og Taastrup, opkøb af selskaber og uroen på verdens aktiemarkeder har imidlertid sat sit

tydelige præg på det seneste regnskab. Kohberg Brøds resultat før skat er således reduceret fra 52,2

til 11,1 mio. kroner på trods af en omsætningsfremgang på over 40 mio. kr. til 546,7 mio. kroner. Det forklarer

hele tilbagegangen i indtjening i koncernen, der ud over Koh-berg tæller en række datterselskaber inden for fremstilling

af brød og morgenmadsprodukter samt FF-Beton A/S i Tinglev.



- Når vi investerer så meget, som vi gør,

foretager vi store straksafskrivninger. Nye brødforme koster millioner af kroner og afskrives med det samme, selv om de holder

i nogle år, og det samme med plastkasser og emballage, siger Preben Fogtmann.

Krævende investeringer

Med en

ny hvedebrødslinje til ca. 50 mio. kroner i Taastrup samt en ny produktionslinje til bakeoff-produkter og et nyt pakkeri i

Bolderslev, hvor der over to regnskabsår investeres ca. 80 mio. kroner, har organisationen været sat på en alvorlig

prøve. Forsinkelser med at indkøre den nye produktion og foretage betydelige omstillinger har også påvirket regnskabet.



Blandt

de opkøbte virksomheder i regnskabsåret er Nak-skov Mill Foods med 55 ansatte, der tidligere var kendt for at fremstille

OTA Solgryn, og som i fremtiden skal fremstille både handelsmærker og Kohbergs egne produkter.



Væksten i omsætning

var noget højere i forrige regnskabsår, der var præget af Kohberg Brøds succesfulde entre på markedet

for fastfood-brød, burgerboller, pølsebrød og lignende, hvor den sønderjyske producent nu har hele 45

pct. af det danske marked. For rugbrød og hvedebrød svinger den hjemlige markedsandel omkring 35 pct.



Preben Fogtmann

vurderer, at det kan være vanskeligt at vokse ret meget mere på det hjemlige brødmarked, der vil blive præget

af øget konkurrence fra udlandet. Derfor satser virksomheden i de kommende år på at nå en eksportandel på

30-40 pct. på især frosne brødprodukter.



I fjor blev salgskontoret Koh-berg Bread Ltd. åbnet i England,

der bliver spydspids i eksportaktiviteterne, som i første omgang også omfatter Norge og Sverige. Efter det indtjeningsmæssigt

magre år venter KOFF-koncernen fremgang i både omsætning og resultat i 2002-2003. Hvor meget tør Preben Fogtmann

ikke spå om efter et omskifteligt år.



Sammen med hustruen Inga har han indledt et langstrakt generationsskifte, hvor

sønnerne Jesper og Per har overtaget hver en aktiepost.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen