Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage torsdag

Køkkener vil få pæn vækst

Danskerne vil bruge endnu flere penge på nye køkkener i de kommende år. Det danske marked er, inklusive nybyggeri,

på ca. 2,3 mia. kr., og det vil vokse med 10 pct. om året.


Det vurderer adm. direktør for Nordens største

køkkenproducent, HTH Køkkener A/S, Preben Bager. Han tror på, at nye vaner og behovet for at bygge især

nye ungdoms- og ældreboliger vil bære væksten.


- Jeg føler mig i en privilegeret branche, idet seks

pct. af husholdningerne herhjemme skifter køkkenet ud i de gode år. Da der er 2,2 mio. danske husstande, svarer det til

120.000-130.000 nye køkkener årligt. Dertil kommer 15.000-17.000 køkkener i nybyggerier, siger Preben Bager.


-

Den tekniske levetid på køkkener er 20-30 år, men modetendenser vil bevirke, at danskerne vil skifte deres køkkener

hyppigere. Jeg tror, vi vil være i stand til at hæve renoveringsfrekenvensen over de seks pct. årligt, siger han.


HTH-direktøren

ser flere tendenser, der vil stimulere salget: Flere mænd har erobret køkkenet og laver mad med ægte skaberglæde.

Det er blevet in at lave mad til gode venner fredag aften. Han er desuden enig med en anden stor køkkenproducent, der er kendt

fra tv-reklamer, om køkkenets mere centrale rolle som hjemmets hjerte og mødested i disse år.









Mere

tilbehør

- Når vi venter vækst, skyldes det også, at det skal være naturligt at købe sine hvidevarer

i køkkenbutikken. Vores salg af hvidevarer til indbygning er stigende og indgår nu i ca. halvdelen af de køkkener,

vi sælger til private. Men i Tyskland køber ca. 90 procent af kunderne deres hvidevarer og andet tilbehør i køkkenbutikken,

siger Preben Bager.


HTH Køkkener med en markedsandel på 28 pct. i Danmark er selv på vej mod en mia. kr. i

omsætning.


Ud over hjemmemarkedet, hvor det også går frem på gør det selv-markedet, vil HTH vokse

i Norge og Sverige. Her er markedsandelen på bare fem-seks pct. Og så er der store forventninger til Polen og Portugal. Eksportandelen

skal i 2004 være hævet fra 36 til 50 pct.


Mens HTH de senere år har præsteret overskudsgrader omkring

10 pct., er indtjeningen i branchen meget forskellig. Udfordringen består i at omsætte et øget salg i overskud.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen