Berlingske Business
LIVE
10:17 Total ser synergier og bedre konkurrencedygtighed i Nordsøen

Klædt på til vækst-år

Med Iværksætterplanen er der afsat 435 mio. kr. til at fremme

iværksætterlysten hos den danske befolkning, og planen indeholder efter min mening mange fornuftige tiltag, der kommer iværksætterne

tilgode. Eksempelvis tages der initiativ til en Iværksætterfond, der skal skyde risikovillig kapital i nye højteknologiske vækstvirksomheder.

Og det er tillige regeringens hensigt at etablere en minimumsordning for nystartede virksomheder. Minimumsordningen vil betyde, at

virksomheder under 3 år fritages for en række administrative opgaver eksempelvis momsregnskaber. Det skønnes, at

en sådan fritagelse vil spare virksomhederne for op til 10 arbejdstimer om måneden, hvilket ikke kun er en administrativ

besparelse, men også en økonomisk gevinst for virksomheden.



Regeringens Iværksætterplan er blot et blandt

mange eksempler på, at der ikke er hold i den kritik, som oppositionen gentagne gange har fremført mod regeringens vækstpolitik.

Det skulle ifølge oppositionen ikke kun være den internationale økonomiske afmatning, der har skylden for tidens forholdsvist

beskedne vækstrater. Også en stram og ikke tilstrækkeligt vækstorienteret politik skulle være en del

af årsagen. Sandheden er imidlertid en helt anden.



Med en vækstrate på kun 1,0 pct. fra Nyrups sidste regerings-år

har VK-regeringens udgangspunkt ikke været det bedst tænkelige. Men netop for at sparke væksten i gang har vi derfor

valgt at give en målrettet erhvervs- og skattepolitik høj prioritet.



Tag for eksempel også oprettelsen af

en ny erhvervsportal på internettet, der skal lette virksomhedernes kontakt til de offentlige myndigheder og dermed de administrative

byrder. Der er afsat 45 millioner kr. til at udvikle erhvervsportalen, der bl.a. skal samle de digitale services, som det offentlige

i dag udbyder på en lang række af forskellige hjemmesider. Udover at kunne få et overblik over offentlige regler

og information, skal det samtidigt være muligt for virksomhederne at få foretaget visse typer sagsbehandling straks. Det

indebærer, at en række offentlige blanketter skal digitaliseres, og at virksomhederne får en digital signatur. På

den konto er der mange arbejdstimer at spare, der så i stedet kan anvendes til at skabe den vækst, det hele handler om.





Dernæst har regeringen gjort en stor indsats for at fastholde de dygtige medarbejdere i Danmark, der i de seneste år

har været med til at skabe stor vækst inden for eksempelvis biotek- og IT-brancherne. Alt for mange medarbejdere i videnstunge

virksomheder er de senere år blevet lokket af bedre lønvilkår i udlandet. Derfor har vi fundet det rigtigt at give virksomhederne

nogle instrumenter til at imødegå denne udvikling, og de har i den forbindelse fået større frihed til at

anvende medarbejderaktier og aktieoptioner.



Dermed skabes et langt større incitament for de dygtige medarbejdere til at

blive i virksomheden og medvirke til en fortsat vækst. Udover de nævnte tiltag har VK-regeringen indført en række

principper og love, der generelt gør det nemmere at drive virksomhed.



Det gælder eksempelvis stoppet for stigninger

på skatter og afgifter, og det gælder den gennemgribende indsats, som er sat i værk for at forenkle de efterhånden

alt for komplicerede momsregler.



Regeringens mange tiltag for at forbedre væksten gør ikke bare oppositionens kritik

til skamme - den hjælper os også til at klare os i international sammenhæng i en tid, hvor de internationale konjunkturer lader

noget tilbage at ønske.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen