Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Kivi-Tex forudser udfordringer med integration

Integration af nye medarbejdere i de kommende år er en af de store udfordringer for koncernen bag De Forenede Dampvaskerier,

Kivi-Tex A/S.



Koncernen blev i starten af oktober kåret som den største vækstskaber i København i forbindelse

med den regionale Entrepreneur Of the Year-finale, og væksten gennem de seneste år er hovedsageligt sket gennem diverse

opkøb af større eller mindre danske vaskerier.



Således er antallet af ansatte siden 1997 fordoblet fra 372

til 755 i regnskabsåret 2000/2001, og i de sidste to regnskabsår er den samlede koncern-omsætning steget fra godt

278 mio. kr. til 434 mio. kr.



Men selvom Kivi-Tex har foretaget en del opkøb gennem de seneste par år, ser virksomheden

gerne, at der er flere spillere på det danske vaskerimarked, der i mange år har været præget af stor konkurrence.



-

Der skal være en pæn gruppe aktører på markedet, for der skal være en sund konkurrence. Det skaber

dels dynamiske medarbejdere og giver dem udfordringer hver dag, men også tilfredse kunder, siger administrerende direktør

Anders Thorgaard, Kivi-Tex A/S.



Og det er netop i arbejdet med medarbejderne, at Kivi-Tex' største udfordringer i de kommende

år ligger. For med overtagelsen af vaskerierne ligger der et stort arbejde med at få de mange forskellige virksomhedskulturer

og organisationer integreret i koncernen. Målet er at få skabt en såkaldt enhedskultur, hvor alle medarbejdere

opfattes ens af kunderne.



- Kerneværdier som korpsånd, kvalitet og troværdighed arbejder vi meget med. Men

det er en proces, som tager tid, for man vokser ikke ustraffet. Det giver nogle tilpasninger internt, og typisk tager det omkring

et år at integrere en ny virksomhed i organisationen, forklarer Anders Thorgaard.

Bekymring

I og med at Kivi-Tex og

De Forenede Dampvaskerier opererer i et lavtlønsområde, er virksomheden også meget taknemmelig for den store gruppe

af udlændinge, der arbejder hos dem. For specielt i hovedstadsområdet har det været svært at rekruttere dansk

arbejdskraft. Således er 30-40 pct. af arbejdsstyrken i hovedstaden udlændinge, mens tallet på landsplan er 15-20

pct.



Derfor ser Anders Thorgaard også med bekymring på de faldende, små danske årgange, som efter hans

mening vil give kamp om arbejdskraften i lavtlønsområder som vaskerier og rengøring om 10 år.











Flere

opkøb

- Hvis vi ikke har udlændingene bliver der utrolig hård konkurrence om medarbejderne. Det kommer til at gøre

ondt, for hvordan skal man opretholde vores velfærd, hvis der intet produceres, siger Anders Thorgaard.



Alligevel vil man

stadig se Kivi-Tex opkøbe flere vaskerier i de kommende år, fordi en del vaskerier stadig drives i offentligt regi som

for eksempel de tilbageværende hospitalsvaskerier.



- Vi får tit tilbud fra andre, og det er jo en af grundene til,

at vi har haft den store vækst, siger Anders Thorgaard, der ikke vil udelukke, at svenske eller norske vaskerier kommer ind

under Kivi-Tex' vinger på et tidspunkt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen