Del : SMS
Berlingske Business

Kister fra Kina lægger dansk marked i graven

hiop
Foto:

Et af de sidste områder, hvor dansk håndværksmæssig kvalitet råder, er under pres. Ligkister fra Ukraine og Kina presser danske kistefabrikanter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danskerne må på sigt vænne sig til tanken om at blive begravet i kister »Made in China« eller »Made in Ukraine«. Et af de sidste områder, hvor dansk håndværksmæssig kvalitet ellers har været i højsædet, ligkisterne, er nu under pres fra producenter i Østeuropa og Kina.

Endnu har ingen kinesiske producenter fået godkendt deres kister efter danske normer, men i takt med, at danske producenter bliver interesserede og tager dem ind som underleverandører, kan kinesisk producerede kister på det danske marked blive en realitet.

Adm. direktør Mogens Balling fra Begravelse Danmark A/S bekræfter, at han jævnligt får tilbud på kister fra kinesiske og ukrainske leverandører.

- Men så længe de ikke sørger for at få dem godkendt til brug i danske krematorier, hvor de skal opfylde bestemte miljøkrav, er vi ikke interesserede, siger Mogens Balling.

Polsk håndværk virker

En af de større danske kisteleverandører, fynske Snedkergaard Søndersø, har i de seneste fire år produceret kister efter danske forskrifter i Polen for at minimere omkostningerne. Medejer og stiftrer af Snedkergaard Søndersø, Frank Bøilerehauge, bekræfter, at der også er danske leverandører, der er begyndt at markedsføre ukrainske kister over for bedemændene.

Ifølge Frank Bøilerehauge er Snedkergaarden Søndersøs kisteproduktion i Polen efter danske forskrifter nu godt indkørt. Den håndværksmæssige kvalitet et på højde med danske kister, men produktionsomkostningerne er væsentligt lavere. Til gengæld har omstillingsprocessen og indkøringen af den polske fabrik været dyrere og mere besværlig end forventet.

- Vi traf beslutningen om at producere i Polen, fordi vi kunne se, at vi ellers ikke på sigt ville være konkurrencedygtige, fortæller Frank Bøilerehauge.

Dyr transport

Andre danske kistefabrikker vægrer sig dog ved at flytte produktionen ud af landet. Hanne Elsner, direktør for en af Danmarks største kiste-fabrikker, Fuglebjerg Kiste-fabrik nær Slagelse, peger på, at transport- og logistikomkostningerne ved at få kisterne til Danmark er for store.

- Samlet set tror vi ikke, vi kan levere billigere ved at producere i udlandet. Desuden bliver der behov for stadigt flere forskellige tilpasninger tæt på kunderne - blandt andet fordi danskerne generelt vejer mere og er større, forklarer hun.

Den forklaring køber Frank Bøilerehauge dog ikke. Han peger på, at den største transportomkostning ved kisteproduktion ligger i at få råtræet fra Finland frem til fabrikkerne.

Fuglebjerg Kistefabrik kom sidste år ud af med et overskud før finansielle poster på en lille million og har gennem de seneste tre år forrentet egenkapitalen stabilt med mellem ti og 12 procent.

Kister for 300 mio. kr.

En anden stor leverandør, Tommerup Kister på Fyn, der blandt andet forhandler svenske kister, havde i det seneste regnskabsår et overskud før skat på en mio. kr. og en egenkapitalforrentning, der svarer til konkurrentens i Fuglebjerg.

Der dør cirka 60.000 om året i Danmark. Gennemsnitsprisen fra fabrik pr. kiste svinger mellem 1.000 og 1.500 kr., men stiger til det tredobbeltet hos bedemændene, der kompenserer for deres timeudgifter og døgn-service via priserne på kister og andre begravelsesrekvisitter.

Udregnet på den måde bliver der solgt kister for cirka 300 mio. kr. om året.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere