Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Kapitaljagt er ændret

Optimismen fejlede ikke noget, da ErhvervsBladet besøget firmaet BlindSight i Odense i september. De tre iværksættere

bag havde forberedt sig grundigt på at lokke investorer til og håbede, at få tilført den kapital, der er

afgørende for firmaets fremtid. I dag har de erfaret, at der er meget mere arbejde at gøre, før pengene kommer.



BlindSight

har fremstillet en prototype af en håndholdt radar, der med lydgengivelse kan hjælpe blinde mennesker med at orientere

sig. Produktet, der kaldes Guidar, er unikt og de blinde, der har testet det, har været meget glade for at bruge det. De tre

opfindere Anders Sørensen, Anders Tønnesen og Lone Guldbrandt Hansen har stor tiltro til forretningsmulighederne i Guidar,

for ca. én pct. af jordens befolkning er blinde eller svagtseende, og dermed er markedet for Guidar enormt.



Imidlertid

er Guidar ikke færdigudviklet. Derfor har BlindSight brug for at få tilført et én-cifret mio-beløb,

der kan dække omkostningerne, indtil Guidar efter planen er salgbart i 2004.

Gode råd

De penge skal komme fra

eksterne investorer, og BlindSight, der har til huse i Forskerparken ved Odense Universitet, har brugt lang tid på at skrive

en forretningsplan, som er blevet sendt rundt til forskellige ventureselskaber. Men indtil videre, er tilsagnet om de ønskede

millioner udeblevet.



- Vi har fået afslag fra to ventureselskaber og en privat investor. Der har været forskellige

begrundelser, men grundlæggende har de ikke fundet vores produkt interessant nok. Vi har dog stadig investorer, der ikke har meldt

tilbage og vi har aftalt et møde i denne uge med en mulig investor. Og så har vi været i dialog med et ventureselskab,

som er interesserede på sigt og har givet os gode råd, fortæller Anders Tønnesen, medstifter af BlindSight.



De

gode råd har rokket ganske kraftigt ved de forudsætninger, som BlindSight har søgt kapital under. Hvor de tre stiftere

før regnede med, at der øjeblikkeligt kunne rejses kapital til hele virksomhedens modning, har det vist sig, at det

er nødvendigt at være langt tættere på den dag, hvor et egentlig salg starter, før investorerne er

klar.



- Det ventureselskab, som har vist interesse, har sagt til os, at de først vil gå ind tre til seks måneder

før, at der kommer salgsindtægter. Og de siger også, at vi skal dokumentere vores salgsmuligheder bedre, hvis vi skal

være rigtig interessante at investere i. De meldinger har givet os meget at arbejde med, for vi vil selvfølgelig prøve

at leve op til kravene, siger Anders Tønnesen.

Problemcirkel

Han og medstifterne er nu gået i gang med at bryde

den cirkel af problemer, som de, med ventureselskabets råd, har opdaget, at de står i: Investorerne vil først træde

til, når de kan få dokumentation for, at produktet kan sælges. Før den kan skaffes, skal Guidar udvikles

fra det nuværende prototype-stadie, så brugere og uafhængige eksperter kan teste en version, der ligner den endelige.

Efter testen vil de så kunne godkende produktets anvendelighed og dermed dokumentere salgspotentialet. Men den udvikling kan

tidligst være færdig til næste efterår og BlindSights kasse vil være tom i februar, hvis der ikke kommer

investorer til.



Da det har vist sig umuligt at få kapital til hele forløbet frem til 2004, har BlindSight ændret

målet med kapitaljagten. Nu satser man på, at finde kapital, der kan lukke hullet fra februar og frem til efteråret.



-

Når er vi så langt, vil vi stensikkert også kunne få nogle uafhængige eksperter til at siger, at de

vil anbefalde produktet, for vi ved, at det virker. Dermed kan vi skaffe dokumentationen for, at der er et marked. Og så kan

vi få investorerne til at putte de penge i selskabet, der skal bruges til den endelige færdigudvikling af virksomheden,

forklarer Anders Tønnesen.



Selvom han forventede, at det ville blive nemmere at skaffe den mindre kapital, er situationen

faktisk næsten omvendt. Mange ventureselskaber, særligt udenlandske, opererer nemlig med mindstegrænser for deres investeringer.



-

Nu er vi kun på jagt efter få mio. kr. og derfor er vi faktisk ikke interessante for ret mange ventureselskaber. Så

nu er vi på jagt efter en anden type investorer, siger Anders Tønnesen.



Anders Tønnesen og hans partnere

i BlindSight har været overraskede over, at de åbenbart ikke søgte kapital på den rigtige måde. De

havde nemlig gjort meget ud af at udarbejde en god forretningsplan og nøje udvalgt sig de ventureselskaber, som de ville kontakte.



-

Vi har læst bøger, fået råd fra erfarne erhvervsfolk og omhyggeligt studeret profilen for hvert eneste ventureselskab,

som vi har kontaktet. Jeg kan ikke se, hvad vi kunne have gjort bedre eller anderledes under de givne forudsætninger. Og arbejdet

fortsætter egentlig på samme måde. Blot er vores strategi blevet ændret, siger Anders Tønnesen, der

stadigvæk tror på, at det lykkes at få kapital. Men han ved godt, at hvis der ikke er kommet penge i kassen til

februar, er det slut for BlindSight.



- Vi er overbeviste om, at vi får kapital og kan køre videre. Derfor har vi

heller ikke gjort os overvejelser om, hvad vi gør, hvis vi må lukke. Det bliver vel noget med at sælge patentet,

men så galt går det forhåbentlig ikke, siger Anders Tønnesen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen