Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Jyske Bank på privat aktionær-jagt

Derved vil Jyske Bank få styrket sin position, som en af de virksomheder i Danmark, som har flest private aktionærer.




Målt i forhold til antallet af kunder har Jyske Bank langt flere private medejere end de to store konkurrenter i Danmark

i form af Danske Bank og Nordea. Hvis tallet på de 200.000 nås, vil 43,5 pct. af bankens kunder også være

aktionærer. Det øger deres loyalitet over for banken, når de er med til at få del i overskuddet, mener Anders

Dam.


- Vi vil meget gerne have en stor overlapning mellem kundemassen og antallet af aktionærer. Derved får kunderne

en del af overskuddet tilbage, og det er med til at fastholde dem, siger Anders Dam.


Som modydelse til de danskere, der lægger

en del af deres opsparing i Jyske Banks aktiekapital, kan banken fremvise et afkast på sin aktie på godt 14 pct. om året

i gennemsnit over de seneste 35 år. Og Anders Dam tager de mange private aktionærer som tydeligt tegn på, at kunderne

har et stort ønske om at bevare banken som selvstændig.

Nej til spekulanter

- Men folk skal købe vores aktier,

som en lang sigtet investering og ikke for at spekulere. De spekulanter, som blot erhverver aktierne for nogle kortsigtede gevinster,

går galt i byen, siger Anders Dam, som derfor ikke får forstyrret sin nattesøvn, selv om kursen på Jyske

Bank-aktien har taget nogle mindre dyk i starten af året. Med et overskud før skat på 890 mio. kr. sidste år

forrentede Jyske Bank sin primo egenkapital med 15 pct. mål før skat.


Det er et fald i forhold til året før,

og banken var derved den femtebedste blandt landets ti største pengeinstitutter til at forrente sine investorers opsparing.

Et mindre dyk nedad på listen, og det har fået flere kritikere på banen. Men Anders Dam fremhæver at resultatet

skal ses i relation til, at banken er inde i en fase med store investeringer.


Endemålet for investeringerne er en ny strategi

med en skærpet profil over for de private kunder og små og mellemstore virksomheder.


Banken går således

mod strømmen i disse år og har åbnet pengekassen for at investere i en modernisering af sine filialer og en tilbygning

til hovedkvarter i Silkeborg.


Den samlede regning kommer til at lyde på en mia. kr., og satsningen skal gerne ende med,

at kunderne ifølge Anders Dam kommer til at se en ny og forandret bank i år 2004. De såkaldte call-centre bliver

der ikke nogen af, mens netbanken har en rimelig høj prioritet. Jyske Bank vil dog helst møde kunderne ansigt til ansigt.


-

Vi lægger meget vægt på det personlige kendskab, og groft sagt kan man ikke blive kunde hos Jyske Bank, uden at

vi har mødt vedkommende. På den måde kan vi gøre mere ud af at servicere den enkelte, siger Anders Dam.

Nøglepunkter

Han

kan konstatere, at den foreløbige pris for investeringen har været, at omkostningerne sidste år voksede med 14

pct. i forhold til året før. Jyske Bank brugte sidste år 66 øre for hver gang de tjente en krone.


Men

det tager Anders Dam ikke så tungt. De to nøglepunkter for om den nye strategi bliver en succes er tilfredshed hos medarbejderne

og kunderne.


- Det startede med, at vi gerne vil hegne kunderne ind og få dem til at blive, men efterfølgende er

der kommet flere til. Men vi skal ikke vokse for at vokse. Det tager tid for mange kunder at beslutte sig til at skifte bank. Og når

de har besluttet sig at gøre det, skal vi stå klar, siger Anders Dam, der indrømmer, at hvis samtlige dansker

udelukkende begynder at gå efter prisen og kun bruger net- og telefonbanker, så har Jyske Banks strategi slået fejl.


-

Men det tror vi ikke på, kommer til at ske, siger Anders Dam.


Jyske Bank blev dannet for snart 35 år siden ved en

række små fusioner, men siden hen har banken værnet om sine selvstændighed. De store tyske og svenske banker

kommer til at gå slukørede hjem, hvis de tror, at Jyske Bank er en godbid, der kan sluges i en mundfuld blot posen af

penge er stor nok.


Banken har indbygget nogle stemmeretsbegrænsninger i sine vedtægter og efter at Nykredit har købt

en pæn portion af aktiekapitalen, er det blevet næsten umuligt for de udenlandske storbanker eller andre konkurrenter

at overtage Jyske Bank.


Det har blandt andet skabt vrede hos Arbejdsmarkedets Tillægspension, ATP, som indtil for ganske

nylig ejede cirka fem pct. af aktierne i Jyske Bank. Dem har de nu solgt.

Organisk vækst er bedre

Anders Dam understreger,

at han naturligvis ikke kan blande sig i den disposition, og den ændrer ikke ved holdning i Silkeborg.


- På nuværende

tidspunkt er organisk vækst bedst for os. Alle analyser peger på, at der ikke er nogen entydig sammenhæng mellem

størrelsen på banken og evnen til at tjene penge, siger Anders Dam.


Hans kraftige forbehold over for fusionerne

bygger væsentligst på to argumenter.


l De ender næsten altid som en kamp mellem kulturerne i de involverede selskaber.

Det tager mange år at få blødt op for de modsætninger, og medarbejderne vil ofte føle sig truet af

sammensmeltningen.


l Når udenlandske investorer køber op i Danmark sker det ofte til for høj en pris. Men

man kan ikke bare trylle mia. af kroner op ad jorden. Der skal være nogen til at betale gilde og forrente den investering, som

en eventuel udenlandske bank har lavet.


Den pris vil ofte blive betalt af medarbejderne i Danmark, mener Anders Dam. Omvendt

har storbankerne den klare fordel over for kunderne, at de fungere som et gigantisk finansielt supermarked med samtlige produkter

på hylderne. Den styrke har Jyske Bank ikke i nær samme grad, og modtrækket på det område er alliancer

med andre selskaber. Jyske Bank sælger boliglån til private via Totalkredit og til erhverv via Dansk Landbrugs Realkreditfond

samt Nykredit.


Senest er alliancen med Nykredit blevet styrket og Jyske Bank har derved fået udviddet sin palet af boliglån

til private. Nykredit sælger samtidig skadesforsikringer via datterselskabet Nykredit Østifterne, men Anders Dam tror

ikke umiddelbart på, at Jyske Bank kommer til at formidle den slags forsikringer.


- Vi har sagt ja til at se på produkterne

fra Nykredit Østifterne, men vi er en bank med streg under bank. Vi gør meget for at iagttage kundernes behov og har

ikke fået nogen klagebreve, fordi vi ikke sælger skadesforsikringer, siger Anders Dam.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen