Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Jysk flyselskab får to indenrigsruter i Norge

Dansk Air Transport i Vamdrup har sikret sig retten til at beflyve to norske indenrigsruter fra den 1. april 2003. Dermed udvider

selskabet igen sine aktiviteter uden for landets grænser efter i sommerens løb også at have sikret seks svenske indenrigsruter

samt ruten fra Kastrup til Kaliningrad.



- Vores nordiske ansatte mener, at vi bør skifte navn til Scandinavian Air Transport,

SAT, men det er der nok et andet flyselskab, som ikke vil være glad for, siger direktør Jesper Rungholm.



De to norske

ruter fra øen Florø til henholdsvis Bergen og Oslo har årligt 100.000 passagerer på henholdsvis fire og

fem daglige afgange, og det danske selskab sikrede sig ordren i hård konkurrence med det norske selskab Coast Air.



- Ordren

betyder, at vi skal ud og lease et-to fly, og det kan godt være, at vi overtager både fly og besætninger fra Coast

Air, siger Jesper Rungholm.



Både de norske og de svenske flyruter er støttet af myndighederne, fordi de er for små

til at kunne bære sig selv. Den 27. oktober starter Dansk Air Transport på de seks ruter i Sverige imellem Stockholm og

Lapland, mens åbningen af ruten til Kaliningrad også ventes startet inden jul.

Fleksibel drift

Dansk Air Transport

blev stiftet i 1989 og råder over 15 fly. Selskabet vil inden årsskiftet have 135 ansatte, et antal, som Jesper Rungholm forventer

at udvide til mere end 150 i 2003.



Selskabet flyver desuden passagerruter fra Esbjerg og Billund til Bergen og Stavanger, ligesom

man driver fragtruter fra Skotland til Norge, fra Spanien til Portugal, fra London til Holland og Tyskland, fra København til

henholdsvis Aalborg og Norge samt postflyvning fra København til Aalborg og Rønne.



- Vi er i alt oppe på

16-18.000 flyvetimer, og det betyder, at vi nu har en størrelse, der gør vores administration billig pr. flysæde,

siger Jesper Rungholm. -Vores hemmelighed er en meget effektiv og fleksibel drift samt billige anskaffelser af fly, og desuden driver

vi også fly-leasing, det vil sige at vi leaser fly ud til andre selskaber i bl.a. Frankrig og på Kanaløerne, hvilket

dækker vores udgifter til resten af vores flyflåde.



Lige nu kræver den store geografiske spredning af ruterne,

at Dansk Air Transport har faste fly på de enkelte ruter, men på længere sigt vil Jesper Rungholm gerne udnytte

flyene mere effektivt, så de samme fly kan sættes ind på forskellige ruter og bruges til både fragt- og passagerflyvning.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen