Berlingske Business
LIVE
15:00 Efter fald torsdag udsigt til lettere positiv åbning på Wall Street 

Juletræsbranchen er i dyb krise

Det er for alvor slut med de gyldne tider for danske jule-træsproducenter, der op igennem 1990''erne tjente rigtig gode penge

på at eksportere juletræer og klippegrønt til primært Tyskland.



Men succesen trak mange nye producenter

til, og det har i de seneste år ført til overproduktion med efterfølgende kraftige prisfald.



Da samtidig

egenproduktionen af juletræer i bl.a. Tyskland har været stærkt stigende, er det blevet direkte urentabelt at producere

jule-træer i Danmark.



En af landets store og markante producenter, Langesø Skovbrug på Fyn, tager nu konsekvensen

af de vanskelige markedsforhold.



På et bestyrelsesmøde i sidste uge besluttede det fondsejede skovbrug at gå

ind i et nordfynsk golfprojekt, som skal omdanne 65 hektar kuperet terræn, der lige nu er beplantet med juletræer, til

golfbane.

pct. har underskud

- Mit bud er, at 99 pct. af landets juletræsproducenter har underskud i år, og

det er efter min mening kun salg af sorte juletræer og snyd med moms, der kan sikre en indtjening, siger skovrider Finn Jacobsen

fra Langesø Skovbrug, der samtidig er næstformand i Dansk Jule-træsdyrkerforening.



- De kommende par år

bliver heller ikke sjove, og på længere sigt er jeg i tvivl, om det overhovedet bliver rentabelt igen at dyrke juletræer

i Danmark.

Halvering

Langesø vil fortsat være en stor dansk producent med en produktion på 10-15.000

jule-træer om året, men det er en halvering af de hidtidige mål på op til 30.000 juletræer årligt,

ligesom salget af klippegrønt også er gået ned.



- Men når vores salgsselskab kan gå ud til kolleger

og købe juletræer for nogenlunde halvdelen af, hvad vi selv skal have for at holde udgifterne hjemme, så er det

bedre at gøre det, siger Finn Jacobsen.



- Det koster 60 kroner at producere et juletræ, og jeg vil tro, at producenterne

i år får omkring 40 kroner pr. træ.

hektar golfbane

De 65 hektar, som Langesø vil lægge

ud til golfbane, er tidligere marker, og fremover vil skovbruget flytte produktionen af juletræer ind i skoven igen.



-

Juletræer trives bedst på sur skovbund frem for på kalket landbrugsjord, så vi satser på at fremstille

bedre træer og dermed højere priser, og det er nødvendigt, siger Finn Jacobsen.



Han understreger, at Langesø

fortsat vil blive i markedet for juletræer, og måske indgå samarbejdsaftaler med andre producenter fremover.



Det

er på Langesø, at Europas største juletræsmesse finder sted hvert år i august, og skov-bruget startede

for to år siden et salgsselskab for juletræer, bl.a. skovbrugets egen produktion.



For 12 år siden var der på

Langesø planer om at lave en golfbane, og bag de aktuelle planer står en nordfynsk arbejdsgruppe.



Den kommende

golfbane vil i givet fald blive placeret i et meget kuperet og naturskønt landskab, og det vil blive en meget krævende

bane.



Danske juletræsproducenter eksporterer årligt for omkring én milliard kroner.



Sådan har

det været i mange år, men på trods af den stigende produktion er eksportværdien ikke steget.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen