Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Jeg kan ikke stave til succes

Da Steen Kaasgaard i august 1995 forlod direktørposten i den virksomhed, han tre år forinden havde solgt til Berendsen-koncernen,

O.S. Steel Industri A/S, skulle han og hustruen Elly til at nyde livet.



I stedet for at skylde penge væk havde de pludselig

millioner på bankkontoen, og med et hus på den rigtige adresse, Lexus 400 i garagen og andre velfærdssymboler kunne

de leve et liv på første klasse.



- De første tre måneder gik det godt, de næste tre nogenlunde,

og de følgende tre ad Pommern til. Tænk at jeg ikke kendte mig selv bedre. Efter et lille år måtte jeg kapitulere.

Jeg måtte til at søge job, siger Steen Kaasgaard.



Trods ballasten fra at have drevet en virksomhed med produktion

af rig- og masteudstyr til det maritime verdensmarked frem fra bunden i 1978 til 120 medarbejdere 14 år senere, var vejen tilbage

til arbejdsmarkedet fyldt med rev.



Han søgte fire stillinger. For tre af virksomhederne var en mand i 50 års alderen

for gammel. På den fjerde var ledelsen efter tre samtaler bange for, at han var for selvstændig - for svær at styre.



-

Allerede når du første gang hører, at du er for gammel, bliver du deprimeret. En knægt i sin bedste alder

med så megen knowhowà Jeg har mødt mange 40-årige, som aldrig har brændt for noget, og 60-70-årige

med masser af gang i. Se da hellere på, hvad manden har lavet, i stedet for på alderen, lyder rådet fra 57-årige

Steen Kaasgaard.

Langtidsledighed truede

Kaasgaard-parret var ved at få stemplet som langtidsledigt, da Steen Kaasgaard

i december 1996 fik en henvendelse fra Ehrenskjøld-familien, der var i vanskeligheder med sin produktion af den verdenskendte Gori-propeller

til bådbranchen.



Kaasgaard lovede at hjælpe og blev fra marts 1997 direktør med aftale om senere at kunne

købe Kolding-virksomheden, der havde en håndfuld medarbejdere og under to mio. kr. i omsætning. Potentialet var

slet ikke udnyttet.



I april året efter overtog han virksomheden, der i september 1998 blev flyttet til Haderslev, hvor

banken syntes, Steen Kaasgaard skulle se at få udlejet en del af arealet for at stå bedre økonomisk. I stedet for

at leje ud satte han nyt produktionsudstyr ind og tog på kundebesøg.



Resten er succeshistorien om Steel Team A/S,

der satte fart i produktionen af Gori-propeller og blev underleverandør af kvalitetskomponenter til især vindmølleindustrien.

For kort tid siden rykkede virksomheden ind i en ny fabrik til over 80 mio. kr. nær motorvejen i Hammelev mellem Haderslev og Vojens.

Omsætningen er fordoblet hvert år og nåede i fjor 34 mio. kr. Overskuddet er vokset endnu stejlere.



- Jeg fik

specialundervisning i sjette og syvende klasse, fordi jeg er ordblind. Jeg kan ikke stave til succes, men jeg kan så meget andet.

Jeg har dokumenteret, at jeg er i stand til at drive en virksomhed frem fra ingenting til 120 medarbejdere, en attraktiv og meget

kvalitetsbevidst virksomhed, hvis produkter stadig er blandt verdens bedste, siger den smedeuddannede Steen Kaasgaard.











Overlevelse

i Florida

Han fremhæver selv viljen som et vigtigt karaktertræk ved en entrepreneur. Og tag så ikke fejl af, at familiens

opbakning er vigtig. For at finde ud af, om sammenholdet kunne bære til at etablere en fælles virksomhed, tog han i september

1997 hele familien - 10 personer med barnebarnet på to måneder som det yngste - med på 17 dages overlevelsestur til

Flori

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen