Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Jagten på sommerens bedste håndværkerrim

De findes i bybilledet, på varevogne og facader, de små sproglige finurligheder, der får folk til at lægge

mærke til - og huske - en virksomhed. Særligt håndværkere har brugt dem, men der er blevet færre af

dem. Faktisk synes håndværkerrimene i fare for at uddø.


For at undgå, at sjove og spidsfindige rim forsvinder,

lancerer ErhvervsBladet kåringen af "sommerens bedste håndværkerrim". Håbet er, at konkurrencen

kan give inspiration til virksomhedsejere, der kan genplante den før så frodige skov af sproglige humørspredere.


Initiativet

hilses velkomment af formanden for Håndværksrådet, Lars Jørgen Nielsen, der selv føler en vis bekymring

over den triste skæbne, dette stykke håndværkerkultur er ved at lide.


- Det holder mig ikke vågen om

natten, men det er da sørgeligt, hvis håndværkerrimene er ved at forsvinde. De er et godt udtryk for håndværkernes

hyggelige og joviale kultur, der jo i væsentlig grad er bundet op på humor. Og det er da kedeligt, hvis færre rim

er udtryk for mindre humor hos håndværkerne, siger Lars Jørgen Nielsen.


Forklaringen på udtyndingen

i bestanden af de sproglige finesser på varevognene skal findes i tiden, mener Lars Jørgen Nielsen.


- I øjeblikket

er det jo smart at være cool og tjekket og ikke gå rundt og nynne og grine højt, som håndværkere har

for vane. Derfor kan man forestille sig, at nogle forsøger at dæmpe sig og opføre sig, som moden foreskriver.

I den proces fjerner man måske også sit slogan, fordi det ikke længere er smart, siger Lars Jørgen Nielsen.









Godt

værktøj

Selvom håndværkerrimene måske ikke lige er det mest hippe i tiden, kan de stadig have en god

værdi for en virksomhed. I forsøget på at vise omverdenen, at man findes, og hvad man laver, er et slogan et udemærket værktøj.

Hvis det samtidig kan ske med en humor, der bringer et smil på folks læber, kan en virksomhed have stor gavn af et håndværkerrim.


-

For en mindre virksomhed, der ikke skal skabe et egentligt brand, gælder det om at få et simpelt budskab ud. Man skal

sørge for at skille sig ud fra mængden og blive husket. Den opgave kan et godt slogan løse bedre end noget andet,

siger Gitte Madsen, tekstforfatter hos reklamebureauet Bates.


Hun har set masser af eksempler på håndværkerrim

og er ikke i tvivl om, hvornår de virker - og hvornår de ikke gør.


- Det gode håndværkerrim er

kort, højest én sætning. Det samler essensen af virksomheden og giver et løfte om, at her er der noget

at komme efter. Og kan man få en humoristisk pointe ind i det, er det perfekt, konstaterer Gitte Madsen.


- Men man skal

passe på ikke at blive ufrivilligt morsom. Mange rimer på deres navn, men nogle navne er svære at rime på,

og gør man forsøget, kan det let ødelægge udtrykket og fremstille virksomheden i et komisk lys, siger hun.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen