Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Ja til optimering af søgemaskiner

Det kan være farligt at droppe søgemaskineoptimering. For en virksomhed anvendes

et website vidt forskelligt. Alt efter budget, ambition, organisation mm. kan websitet indgå mere eller mindre aggressivt i

virksomhedens overordnede strategi. Såfremt det indtager en central rolle for virksomheden, vil der også være anvendt

ressourcer til udvikling, der kan støtte op om de målsætninger der måtte være. Der er måske anvendt

2 mio. kr. til udviklingen, og der vil implicit være forventninger til at det kan løfte de opgaver, som det er blevet

designet til - det være sig kommunikation, markedsføring, logistik mm. Næste skridt er at se på, hvem der

skal bruge sitet. Hvor kommer brugerne fra -hvorfor skulle de vælge netop dette site og ikke en konkurrent ? Det kan sammenlignes

med en butik i en sidegade til et hovedstrøg. Man har muligvis lavet den flotteste butik udsmykket efter alle kunstens regler. Når

man træder ind i butikken, opfylder butikken de forventninger man som kunde evt. kunne have. Butikken er lavet til kunden -

og ikke til virksomheden (en fejl mange i øvrigt begår når de laver websites - spørg brugerne til råds

i udviklingen, det giver bedre resultater i forhold til kunderne). Hvor skal kunderne så komme fra ? Hvordan skal de finde frem til

butikken ? Banalt set kan et skilt nede på hovedstrøget henvise til butikken - og her kan dette skilt sammenlignes med

registrering i søgemaskiner. Hvis man som internetbruger leder efter udbyder af feks. forsikringer, og man vil anvende nettet

til at søge efter information om dette -vil en stor del af brugerne anvende søgemaskiner til at finde sites, der omhandler

dette (Jfr. Index Danmark 1.halvår 2002 drejer det sig om 36 % af internetbrugerne) Hvis man ikke også fokuserer på

hvorledes en søgemaskine vil indeksere eller registrere sitet, ser man bort fra hvordan disse brugere skal finde vej til netop

dit site. Så selv om kommunikationen på websitet kan anses at være i orden, så er markedsføringen knapt

så optimal. En butik i sidegaden skal have skabt trafik ind i butikken (det er jo kunder den lever af) - ligeledes skal et website

have trafik. Markedsføring i søgemaskinerne er en anden prisoptimal måde og man eksponerer brugeren i netop den

situation, hvor de er på udkig efter noget specifikt. Hvad skal det koste at have et skilt stående nede på hovedstrøget,

som kan trække netop denne bruger til ?



I nternettet er et "always on" medie. Det slukkes aldrig og brugeren

kan 24 timer i døgnet 7 dage om ugen gå ind på et givet website og få afdækket de(t) behov de måtte

have.



Det er derfor vigtigt kontinuerligt at have henvisninger til websitet, så nye brugere vil kunne finde det -og gerne

i stedet for konkurrenten - og en stor del af nøglen er på søgemaskiner. Det er rigtigt at søgemaskiner bliver

bedre til at læse disse sites - men at skippe optimering til søgemaskiner vil være uansvarligt - det er det samme

som at tage sit skilt væk fra hovedstrøget - eller helt ignorere vigtigheden af dette. Det kan derfor ikke betale sig

andet end, at have søgemaskinerne i hu når man udvikler eller redesigner et website. Anvend de tricks og midler, der

er til rådighed for at optimere din placering i søgemaskinerne, hav brugeren i fokus omkring selve indholdet på

sitet. Resten er teknik.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen