Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

IT Optima ud af skyggen

- Nu har vi en strømlinet virksomhed med 10 topmotiverede medarbejdere, der kan se, at det går den rigtige vej, siger

Henrik Nørrelykke, IT Optima.



Optima, der udvikler IT-performance udstyr til både offentlige og private virksomheder,

har i samme ombæring fået lige godt 400.000 tilført fra sine investorer. Kapitalforhøjelsen er kun blevet

gennemført, fordi konkursboet efter 2M Invest har accepteret en udvanding af deres ejerandel fra 45 pct. til 31 pct.



-

Jeg er glad for, at situationen har udviklet sig på denne måde. Nu kan vi koncentrere os om at drive forretning, siger

Henrik Nørrelykke, IT Optima, der længe var nervøs for, at konkursboet efter 2M Invest skulle trække IT

Optima med ned.



IT Optima var et af de første selskaber, der indså, at 2M Invest var på vej mod afgrunden

og begyndte allerede sidste vinter at skrue ned for ambitionerne og satse intenst på at få virksomheden til at give overskud. Men

nu ser det ud til, at selskabet er på vej ud af 2Ms skygge. Smus

Fik mindre overskud

Glunz & Jensen, der producerer

grafiske filmfremkaldemaskiner og fotografisk udstyr, fik et koncernresultat på 2,8 mio. kr. i første kvartal af regnskabsåret

2002/03 mod et overskud på 4,3 mio. kr. i samme periode året før.



Omsætningen faldt fra 170,4 mio. kr.

til 163,4 mio. kr., og koncernens andel af resultatet er opgjort til 3,0 mio. kr. mod 4,6 mio. kr. i første kvartal 2001/02.



Koncernen

fastholdet forventningerne til hele årets resultat, der lyder på et overskud af den primære drift på 60 mio.

kr.Resultatet af den primære drift i første kvartal af regnskabsåret er et overskud på 11,3 mio. kr. mod

et overskud på 14,8 mio. kr. året før, og det ordinære resultat før skat og goodwillafskrivninger

blev på mio. kr. mod 11,1 mio. kr. Faldet i resultatet skyldes ifølge selskabet en lavere omsætning på grund

af sommerferie, en fortsat ændring af omsætningen over mod produkter med lavere dækningsbidrag samt afholdelse af

en række omkostninger i forbindelse med produktionsstart af Raptor-produkterne, skriver Glunz & Jensen i regnskabsmeddelelsen

torsdag.



Selve omsætningen fordeler sig med 80,4 mio. kr. fra pladefremkaldere, 30,6 mio. kr. fra filmfremkaldere, 27,4

mio. kr. fra digitalt udstyr og 25,0 mio. kr. fra reservedele.



Den igangsatte restrukturering af film- og pladefremkalderaktiviteterne forløber

som planlagt, hvilket har reduceret omkostningerne, noterer Glunz & Jensen. Effekten af indkøbsbesparelser samt af flytning

af produktion til lavtlønsområder i udlandet har endnu ikke haft virkning, men ventes at slå igennem i de kommende

kvartaler.



Selskabets ledelse har gennem den senere tid været i søgelyset, efter at bl. a. LD og Small Cap Danmark

har kritiseret Glunz & Jensen for ineffektivitet og dårlig indtjening. Selskabet savner professionel ledelse og klar definering

af strategien, har kritikken lydt. Dermed er der lagt op til en stormfuld generalforsamling i det børsnoterede selskab senere

på dagen, hvor flere af selskabets fremtrædende aktionærer ventes at kræve en snarlig fremlæggelse af

klare planer for fremtiden, som skal rette op de stadigt ringere resultater i virksomheden. RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen