Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

ISOleret set

Trods al den positive omtale har det nemlig vist sig at være umuligt at sælge dagligvarer over nettet med overskud. ISO

har forsøgt alt og endda oprettet et særligt lager for internetsalg.


ISOs internethistorie vækker til eftertanke.

Havde ISO ladet sig børsnotere i 1999 var den daværende eneejer, Niels Jørgen Soldbro, blevet rigtig rig. Dengang

kunne alt, der smagte af dot-com-aktier, sælges for utopiske beløb. Selvom Soldbro var en af tidens fejrede "digitale købmænd",

var han dog klog nok til ikke at score kassen på aktiemarkedet. I stedet solgte han halvdelen af sin supermarkedskæde

til hollandske Ahold. Og det var næppe internet-butikken, hollænderne betalte tre-cifrede millionbeløb for.


Trods

ISOs fiasko er der ingen grund til at erklære nethandlen for død. På business-to-business-området er den

i fuld gang. Og nu, hvor nye systemer til mikrobetaling er på vej, ser det også ud til, at service- og informations-sektoren

på sigt kan få noget ud af at bruge nettet forretningsmæssigt. Samtidig ser vi, hvordan overtaksering af SMS-beskeder har

vist sig at være en brugbar forretningsmodel i flere brancher. Der er med andre ord stadig store besparelser at hente i de nye

digitale værdikæder.


ISOs fiasko kan konstateres på samme tid, som verdens mest berømte netbutik, Jeff

Bezos, Amazon. com for første gang har præsteret et plus i sit seneste kvartalsregnskab. Dermed begynder Bezos omsider

at indfri sine aktionærers forventninger. På to år er Amazon-aktierne ellers raslet ned fra 100 til kun 12 dollar

pr. styk. Nu stiger de igen.


Hvad kan vi så lære af ISOs fiasko og Amazons begyndende succes?


Først

og fremmest at ting tager tid. Og at eksperimenter med ny teknologi er dyre.


Der er to måder at gribe udfordringen an på.

Man kan være først med det seneste. Eller man kan hoppe ind, når børnesygdommene er overstået.


Uanset

hvad man gør, koster det penge. Er man først, betaler man lærepenge, fordi man har begivet sig ud på dybt

vand. Venter man og køber op blandt dem, der har forsøgt sig, risikerer man at købe for dyrt, fordi man ikke

ved, hvad man har med at gøre.


Det eneste sikre er, at de, der helt opgiver at bruge de nye teknologier, altid taber i

sidste instans.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen