Berlingske Business
LIVE
15:33 Wall Street åbner i minus

Investeringsselskab starter vinopsparing

I et ganske ydmygt kælderlokale i et af Allerøds industrikvarterer ligger investeringsselskabet VinInvests portefølje. Opkøbt

gennem selskabets to første leveår. Ganske beskeden ser den ud, men salgspriserne på nogle af vinene når

op på omkring 12.000 kr. per flaske.


Normalt er VinInvest fokuseret på bedst mulige afkast på et givent indskud,

men nu forsøger folkene bag at søsætte en helt ny forening, VinOpsparing, hvor medlemmer kan spare god vin op

til festlige lejligheder.


- De fleste mærkedage kender folk jo i mange år i forvejen, og det kan man ligeså

godt udnytte ved at købe vinen på forhånd. Vi har ekspertisen til at hjælpe folk med at købe de helt

rigtige vine til den rigtige pris, siger direktør Niklaus Sonne, VinInvest.


Niklaus Sonne er tidligere kapitalforvaltningschef

for Investeringsbanken PH, hvor han i sommeren 2001 stoppede, fordi han ragede uklar med ledelsen. Han har nu stævnet sin tidligere

arbejdsgiver med krav om mere end en million kroner for manglende lønudbetalinger.



Venner købte aktier

Sammen

med vineksperten Peter Kjøller, direktør for The Vintage Trade Company Aps, startede Niklaus Sonne VinInvest A/S for

to år siden.


Efter en mislykket emission tidligere på året lykkedes det i begyndelsen af denne måned

for VinInvest at blive noteret på internetbørsen Dansk Autoriseret Markedsplads (Dansk AMP).


Omkring 100 aktionærer,

størstedelen skal findes blandt familie og venner, tror på, at VinInvest giver positivt afkast. De har tilsammen skudt

5,6 mio. kr. ind i selskabet.


Nu vil firmaet så også til at henvende sig til dem, der køber vin for nydelsens

skyld. Dem der opfatter et godt glas vin i anledning af jubilæum, konfirmation eller bryllup, som et fornuftigt afkast på

deres investering.


- Man kan jo også sælge vinene, hvis det viser sig, at de er blevet meget mere værd, tilføjer

Niklaus Sonne.


Planen er, at VinOpsparing skal udbydes i samarbejde med landets pengeinstitutter. På nuværende tidspunkt

er det dog kun Kjøbenhavns Andelskasse, der har taget imod tilbuddet.


Derfor vil Niklaus Sonne i de kommende uger og

måneder turnere rundt primært til landets mindre banker for at introducere fænomenet vinopsparing.









Kritisk

røst

I de første to år levede VinInvest en stille tilværelse som anpartsselskab. Men da selskabet i starten

af året luftede tanken om notering på Dansk AMP, kom der for alvor storm omkring VinInvest.


Kritikere har sammenlignet

VinInvest med et andet vininvesteringsprojekt, der tilbage i 80''erne tappede en lang række vinglade danskere for en god sjat

penge.


Pengene blev spildt på investeringer i Bordeaux Chateau Invest med Flemming Karberg i spidsen.


Niklaus Sonne

afviser dog enhver sammenligning med det hedengangne investeringsprojekt.


- Bordeaux Invests faste omkostninger tog halvdelen

af gevinsten fra aktionærerne, uden der blev realiseret et overskud. Vores omkostninger er ganske minimale. Vi forsikrer vores

aktionærer, at hvis selskabet ikke giver overskud, så er direktionens aflønning så beskeden, at vi ville

få flere penge som arbejdsløse, siger Niklaus Sonne.


Han indkasserer sølle 7.000 kr. om måneden, mens

Peter Kjøller tjener 40.000 kr. om året på rådgivningen.


Lykkes det derimod at skabe et overskud højere

end 4,5 pct., svarende til afkastet ved investering i lange statsobligationer, så er Niklaus Sonne og Peter Kjøller sikret

henholdsvis 10 og fem pct. af overskuddet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen