Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Inter-Data styrer mod salg på 200 mio. kr.

Danmarks andenstørste pc-producent, Inter-Data A/ S i Silkeborg, har købt en nabogrund på 2.100 kvm. til fortsat

vækst.



Købet sker i kølvandet af, at Inter-Data kan præsentere sit hidtil bedste regnskab med et overskud

på 7,1 mio. kr. efter skat mod 2,7 mio. kr. året før, der var selskabets hidtil bedste resultat. Antallet af medarbejdere er

det seneste år øget med 17 til 52.



Firmaet blev etableret i 1993 af René Rasmussen og Tommy Petersen.



Direktør

og bestyrelsesformand René Rasmussen oplyser, at firmaet har øget det stykvise pc salg med 45 pct. til 21.700 enheder

i sidste regnskabsår. Og væksten fortsætter. Produktions-kapaciteten ligger på ca. 50.000 styk.



- Vi

har fået flere spændende kunder, og vores organisation var gearet til at klare væksten. Og da muligheden kom, greb

vi den. Samtidig havde vi økonomi til at vokse, forklarer René Rasmussen. Han venter, at omsætningen runder 200

mio. kr. i indeværende år, og at indtjeningen følger med.



Egenproduktion af bærbare pc''er skal være

med til at sikre fortsat vækst i firmaet. En bygning på nabogrunden skal fra årsskiftet bruges til produktion af

bærbare pc''er, værksted og lager.



- Vi har hidtil fået færdige bærbare pc''er hjem og har selv stået

for service og reparation af dem. Vi vil nu bruge vores erfaringer fra ni års arbejde med stationære pc''er til også

at producere bærbare pc''er efter kundeønske. Det venter vi os meget af det, for vi sælger i dag mange bærbare

uden at gøre ret meget, fastslår René Rasmussen.



Firmaets computere sælges gennem ca. 900 forhandlere

og butikker over hele Danmark. Nogle af dem sælges i supermarkeder.



Modsat Danmarks største pc-producent, Amitech

A/S i Århus, der leverer masser af pc''er med eget navn på, er Inter-Data uden eget brand. Produktion og design sker efter

ordre.



- Vi kan producere brand til større kunder i forskellige design, så kunderne kan diffentiere sig fra hinanden,

når bare der er volumen bag, pointerer René Rasmussen.



Inter-Data driver også engros-virksomhed og distribuerer

bl.a. mange skærme, netværksprodukter, grafikkort, bundkort, tastaturer, kabinetter m.m. til pc''er. Der eksisterer et

godt samarbejde med producenterne om markedsføring af produkterne, og de to forretningsområder supplerer hinanden fint,

påpeger René Rasmussen.



Han peger på et højt serviceniveau som en af grundene til, at firmaet er i fremgang.



-

Vi er gode til at følge vores strategier, og fremgangen sker, fordi vi fokuserer på vores hovedforretningsområde,

pc-produktion og distribution, og ikke på en masse andet. Vi har månedlige informationsmøder for medarbejderne

og er også gode til at fastholde og tiltrække dygtige medarbejdere ved bl.a. at sørge for ordnede forhold og et

godt arbejdmiljø. Ancienniteten er høj, forklarer René Rasmussen.



Hotline-funktionen er outsourcet, fordi

Inter-Data intet har med slutbrugerne at gøre.



Inter-Data har gjort mere ved markedsføringssiden. For halvandet

år siden etablerede firmaet en marketingafdeling, der bl.a. koordinerer markedsføring i samarbejde med producenter og

forhandlere, opdaterer egne hjemmesider, opdaterer hjemmesider for forhandlere og arrangerer seminarer for dem.



Inter-Data har

lidt eksport til lokale forhandlere på Island, Færøerne og Grønland.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen