Berlingske Business
LIVE
15:36 0,3 pct.

Ingen sandheder om god ledelse

Hvis deltagerne i en ejerlederkonference i Århus havde sat næsen op efter klare og endegyldige svar på temaet "Ledelsesudfordringer

i fremtiden", blev de skuffet.



En af vore hjemlige leder-koryfæer, Anders Dam, Jyske Banks ordførende direktør,

ville det nemlig anderledes på konferencen, der var arrangeret af udviklingsvirksomheden Jonathan A/S og ErhvervsBladet.



-

Der er ingen sandheder om ledelse - det afhænger af virksomhedstypen. God ledelse kan man ikke skrive sig til - det udøver

man. Vi bruger værdibaseret ledelse, sagde Anders Dam, som har haft lederstillinger i 20 år.



I Jyske Bank skal medarbejderne

bruge deres sunde fornuft, intuition og objektive data, når de bevilger lån. Og det er let nok at vurdere, om det er sket

i konkrete sager, siger Anders Dam.



- Jo stærkere konkurrencen bliver, jo mere selvledelse er der brug for, mener Anders

Dam, som er meget positiv over for selvstyrende grupper.



Han opfordrer ejerledere til at formulere deres forretningsgrundlag.



-

Skriv den ned i nogle få sætninger. Jeg har lært meget om erhvervslivet ved at studere regnskaber. Virksomheder,

der klarer sig godt, er fuldstændig på det rene med, hvad de laver. Virksomheder, der køber op i andre brancher,

fejler ofte, påpeger Anders Dam. Jyske Banks forretningsgrundlag lyder: "Rådgivning og levering af produkter, der

løser kundernes behov vedrørende finansielle aktiver og passiver samt de betalingsstrømme og risici, der udspringer

heraf".



- Vi er ikke involveret i skadesforsikring og ejendomshandel og har undgået en masse køb og salg af

virksomheder, som vi har set konkurrenter gøre, påpeger Anders Dam.



Han opfordrer til at holde øje med konkurrenter

og ikke tro, at markedet er uendeligt stort.



- For mange tror, de kan få en enorm omsætning. Se hvad der er sket

i telebranchen, siger Anders Dam.



Ejerleder Svend Møller Hansen, DS Gruppen, Hobro, er en stålsat leder, der praktiserer

synlig ledelse. Han styrer en koncern med 800 ansatte, men Anders Dams råd om at få forretningsgrundlaget ned på

skrift, er ikke sket i DS Gruppen, som Svend Møller Hansen grundlagde i 1969 hjemme i forældrenes lade. DS Gruppen producerer

stålkonstruktioner og løsninger til industri- og landbrugsbyggeri.



Svend Møller Hansen mødes hver

måned efter den 10. med sine ledere om deres personlige budgetter.



- Personlige budgetter skaber engagement. Hver afdeling

har rapporteringspligt til mig. Vi kan se omsætningen pr. mand pr. time og kan lynhurtigt konstatere fejl. Og lederne får

omgående at vide, hvis de fejler eller har gjort noget godt, fastslår Svend Møller Hansen. Han opfordrer ejerledere

til at få sig en professionel bestyrelse - men uden advokat og revisor.



- De er alligevel væk, når det går

galt. Min profesionelle bestyrelse har givet mig en fantastisk hverdag. Uden den var jeg løbet træt i det.



Svend

Møller Hansen er på det rene med, at ejerledere med temperament skal passe, hvis de har tendens til kort lunte.



-

Vi skal lære at værdsætte normer, så får vi løftet i flok. Men hvis nogen ikke vil lære,

er det ud af vagten. Det virker med det samme hele vejen rundt.



Outsourcing tiltaler ikke Svend Møller Hansen.



-

Vi har kikket på Baltikum og Polen, men hver gang har vi sagt: Lad os gå hjem og gøre det bedre. Og det er lykkedes

for os ved at investere og blive mere konkurrencedygtig.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen