Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Ingen penge af det skind

En af Danmarks nationalspiser, pølsen, er fortsat populær, men der er ikke penge i den. I hvert fald ikke hos en af landets

største producenter, Pølsefabrikken Gøl i Svenstrup syd for Aalborg, hvor man sælger flere og flere pølser samtidig

med, at underskuddene bider sig fast.



I det seneste regnskabsår har Gøl tabt knap 14,5 mio. kr. efter skat mod et

minus i forrige regnskab på knap 23,5 mio. kr. - ligeledes efter skat.



De konstante underskud har nu undermineret egenkapitalen,

der også skal have et minus foran sig.



Omsætningen ser fin ud. Den er gået frem fra knap 607 mio. kr. i 2000/01 til

677 mio. kr., men ledelsen havde faktisk forventet endnu større fremgang. Det forhold, at denne fremgang ikke blev nået

har skabt misforhold mellem produktionskapaciteten og det faktiske salg, hvilket er medvirkende årsag til de røde tal.

En anden årsag er, ifølge regnskabet, at dækningsbidraget er faldet med én pct.



Pølsefabrikken,

som også fremstiller salami og leverpostej, ejes 100 pct. af Gøl Holding A/S, som naurligt nok er præget af fabrikkens

trængsler.



Holdingselskabet har indskudt et større millionbeløb, ca. 40 mio. kr., i fabrikken som ansvarlig

lånekapital, og disse penge vil muligvis blive konverteret til egenkapital.



Gøl omlægger nu sit regnskab,

så det kommer til at følge kalenderåret. Næste regnskab kommer derfor kun til at omfatte otte måneder.

Mens det aktuelle regnskab ikke overraskende kaldes utilfredsstillende, er der optimisme med henblik på fremtiden. Ledelsen

venter et tilfredsstillende resultat i det kommende regnskab.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen