Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Indretning som outsourcing

Markedet for kontormøbler er trængt - en del i branchen har svært ved at drive en rentabel forretning på

traditionel møbelhandel. Man hvis det gribes utraditionelt an, kan det give ganske anderledes og positive resultater.



Det

er Mikael Simonsen et bevis på. Efter otte år i branchen i ledende stillinger hos ialt tre kontormøbelleverandører

forlod han for et år siden sin sidste ansættelse som salgsdirektør hos en af de store leverandører og begyndte

for sig selv. Han etablerede Extra Office Furniture ApS med kontor og lager i Karlslunde, og i dag har firmaet "voldsom fart

på", som han udtrykker det.

Ingen fastansatte

Konceptet er outsourcing.



- Outsourcing har efterhånden

bredt sig til en hel del driftsopgaver, og vi har indført det på endnu et driftsområde, nemlig håndteringen

af kontorindretningen og inventargenstandene. Det kan helt eller delvis outsources til os, siger han.



Og det bliver det af flere

og flere virksomheder. Kunderne er sammensat af en række SMV''er (små og mellemstore virksomheder), af store selskaber,

af institutioner som a-kasser og fagforeninger og af nogle kommuner.



Produkterne er bl.a. vejledning og arkitekthjælp til

indretning, implementering af indretningsløsninger, totalleverancer af nye møbler og inventar, bortskaffelse af gammelt

inventar samt interne og eksterne flytninger.



Der er ingen fastansatte i Mikael Simonsens firma udover ham selv, men i stedet

et netværk at selvstændige.



Netværket udgøres af tre indretningsarkitekter og tre montører

og dertil seks salgsagenter, der udelukkende arbejder for Extra Office Furniture på provision.

Ved flytning

- Det

er en stor opgave for en virksomhed selv at tage sig af indretningen, og det opdager mange virksomheder ikke mindst, når de

skal flytte, siger han. Her kan vi tage os af det hele, dvs. entrere med flyttefirma, sørge for at få pakket ned det

gamle sted og ud det nye, levere møbler til det nye domicil og montere både dem og de eksisterende møbler, der

skal flytte med, samt at vi forinden kan lave møbleringsplanen i samarbejde med kunden.



Når en kunde udskifter inventar,

hvadenten det sker i forbindelse med en flytning eller ej, tilbyder Karlslunde-firmaet at købe det gamle inventar og at rydde

det ud af lokalerne.



Omkring halvdelen af disse møbler bliver solgt videre - til private eller til små virksomheder

eller eksporteret til fremmede markeder.



Resten sørger firmaet for at få destrueret.

Tre kategorier

Extra

Office Furnitures udbud af møbler er fordelt over tre kategorier. Extra Basic-kategorien er gængse handelsvarer, Budget

er møbler i den prismæssigt lavere ende, mens System er egenproducerede møbler.



Produktionen af firmaets

egne møbelserier er ligeledes outsourcet.



Den finder sted hos danske møbelproducenter, og desuden leverer fabrikker i

Finland og Sverige designmøbler.



- Kontormøbelmarkedet er præget af overkapacitet i produktionsapparatet, og

det har skabt en konkurrencesituation, som vi har fordel af, siger han.



En del af møblerne har firmaet på lager,

men størstedelen af leverancerne produceres og indkøbes efter ordre. Mikael Simonsen melder om nylige ændringer

i efterspørgsels-mønstret.



- SMV''erne går mere og mere op i design, mens de store virksomheder går mere

og mere op

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen