Berlingske Business
LIVE
08:06 DFDS sejler bedre halvårsresultat hjem og forkærer aktionærer

Importører undrer sig over afgiftsfastsættelser

Det kan være meget svært at forudse, hvor meget man skal betale i registreringsafgift, når man importerer en brugt

bil til Danmark. Vurderingsmyndighedernes afgørelser er ugennemsigtige, varierer voldsomt og følges sjældent af

ordentlig dokumentation.



Sådan lyder beskyldningerne fra Theis Hansen i København, der i mange år har importeret

brugte biler fra Tyskland til Danmark. Gang på gang har han undret sig over vurderingsmyndighedens fastsættelse af afgifterne

på bilerne og dens behandling af ham.



- Der hersker total forvirring om vurderingsmyndighedens bevæggrunde, og det

er ikke til at få en forklaring ud af medlemmerne. Deres afgørelser svinger voldsomt, og man aner ikke, hvordan de fastsætter

afgifterne - de virker nærmest tilfældige, konstaterer Theis Hansen.



Han bakkes op af Dansk Bilforhandler Union (DBFU),

der blandt andet organiserer brugbil-importørerne, hvor man har kendt til problemet med svingende vurderinger og genstridige

vurderingsmyndigheder i mange år.

Begriber det ikke

Theis Andersen har givet ErhvervsBladet indsigt i en række

sager, hvor vurderingsmyndighedens afgørelser synes tvivlsomme.



Som eksempel har Theis Andersen og hans kolleger til sammen

importeret 25 brugte Audi''er i nærmest identisk stand. De første 20 blev vurderet ens og pålagt samme afgift, men

ved nummer 21 blev afgiften sat op med ca. 25 pct.



Theis Andersen klagede til vurderingsmyndigheden og gjorde opmærksom

på de 20 tidligere biler, idet han krævede at få den seneste bil indregistreret til samme afgift som dem.



Han

fik afslag med henvisning til, at de 20 tidligere vurderinger var forkerte. Ikke desto mindre er lignende biler efterfølgende

blevet indregistreret til samme afgift som de første 20.



- Jeg kan godt forstå, at der kan være udsving i

vurderingerne af sjældne biler, men hvordan kan vurderingen pludselig ændre sig så voldsomt, når man har 20

fortilfælde at læne sig op ad? Og hvis de 20 var fejlagtigt vurderet, hvorfor går man så tilbage til samme

vurdering efterfølgende? Jeg begriber det simpelthen ikke, siger Theis Andersen.



Hos Told- og Skattestyrelsen afviser

man ikke, at der fra tid til anden forekommer fejl. Men generelt mener man, at vurderingssystemet fungerer udmærket.



-

Afgørelserne beror jo på menneskelige skøn, så selvfølgelig kan der ske fejl. Men folk har jo altid

mulighed for at klage. Der klages imidlertid kun over ca. 3,5 pct. af afgørelserne, og det tager jeg som udtryk for, at folk

generelt er tilfredse, siger Jørn Nysum Schoop, specialkonsulent i Told- og Skattestyrelsen.



Det svar giver Theis Andersen

ikke meget for. Der kan nemlig kun klages over proceduren, ikke selve værdifastsættelsen, der altid foretages af vurderingsmyndigheden.



-

Sagen ender altid hos vurderingsmyndigheden i sidste ende, så i virkeligheden er det omsonst at klage. De af mine kolleger,

der har forsøgt sig med en klage, har aldrig fået noget ud af det, siger Theis Andersen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen