Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

I kan lære af McDonald's

De danske topledere har for lidt fokus på, at markedsføring er andet og mere end reklamer. Ifølge en amerikansk

marketing-guru er en forudsætning for succes, at virksomhederne ser marketing som en helhed, der inkluderer medarbejdere, ledelsesstil

og bløde værdier.


- De to ting, som erhvervsledere ved mindst om, er marketing og it, men de indrømmer kun,

at de ikke har forstand på computere, lyder det bl.a. fra amerikaneren Steve Yastrow, der er klar til at skyde med skarpt mod

de danske topledere.


Med sine provokerende holdninger vil han den 22. januar give sit bud på, hvad danske virksomheder

kan lære af kendte amerikanske virksomheder som McDonald''s. Virksomheder for hvem branding er et kendt fænomen.


Steve

Yastrow siger om marketing:



Alle skal med

- Det er andet og mere end en afdeling i firmaet. Marketing er det, hele firmaet

gør. Hvis en virksomhed ønsker at skabe et harmonisk brand i forbrugerens bevidsthed, er virksomheden nødt til

at involvere alle ansatte. Med en fuldt integreret marketingindsats bliver forbrugerens oplevelser med virksomheden synkrone og brandet

harmonisk.



Club 8 Company

Der findes en række danske virksomheder, som tænker virksomheden som en helhed. Møbelproducenten

Club 8 Company arbejder målrettet og med stor succes med en fuldt integreret marketingindsats. Virksomheden vil forny det brand,

som de fleste danskere forbinder med reolerne i ungdomsværelset.


- Det tager tid at ændre forbrugerens opfattelse

af et brand, og det er vi bevidste om. Branding af Club 8 Company har været en gradvis proces. Allerede i 1993 begyndte vi at

markedsføre Club 8 Company i forhold til vores bagland -det vil sige distributører, forhandlere og franchisetagere. Internt

i firmaet har vi markedsført os med interne blade og en værdibog, og først nu føler vi os parate til at

markedsføre os over for forbrugeren, siger Club 8 Companys salgsdirektør Peter Pilgaard.



Kritiske forbrugere

Trods

Club 8 Companys gode intentioner er det stadigt svært at styre forbrugeren, for ifølge Steve Yastrow foregår branding

i sidste ende hos nutidens kritiske forbruger.


- Med det enorme udbud af varer og den gode vareinformation er forbrugeren i dag

langt mere selvstændig og kritisk. Han lader sig ikke uden videre spise af med reklamens budskaber. Marketingfolk kan ikke diktere,

hvad et brand skal være. Brandet skabes i forbrugerens bevidsthed og er summen af alle de oplevelser, han har med brandet.


Steve

Yastrow gæster det andet i rækken af i alt syv InSync-seminarer arrangeret af Midt Marketing A/S, Herning på tirsdag.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen