Berlingske Business
LIVE
10:22 Udvekslingsinstitut køber kollegium på Amager

Hysteri på toppen

CDer er for alvor sat fokus på den

reelle fordeling af mænd og kvinder i de danske virksomhedsledelser, men et påstået ideal om ligelig fordeling mellem kønnene

er ensbetydende med effektiv ledelse. Og er man så heldig at have en kvindelig topleder er bundlinien hjemme. Sikke en gang

hysteri.



Jeg tror næppe, det er kvinderne i det danske erhvervsliv, der har initieret den seneste tids debat. Vi kender

nemlig emnet på tæt hold, da vi gennem årtier har forceret diverse forhindringer for - måske - at nå til

direktionslokalet.

Kønne kompetencer

Jeg mener det er på tide at få fastslået, hvilke kompetencer

de nye ledere skal have uanset hvilket køn, de har. Vi har i



Axelleration A/S defineret tre kerneværdier, som vi

lever helt ud i såvel vores løsninger som i vores personlighed og vores adfærd og giver dermed vores kunder en

added value i såvel processen som i løsningerne, da der er sammenhæng mellem det vi tænker, det vi siger

og det vi gør. Disse værdier er en analog til de egenskaber, fremtidens ledere skal besidde.



Indlevelsesevne eller

empati som det hedder på fint dansk bliver en fremtrædende egenskab. Denne egenskab er baseret på erfaring og indsigt, hvilket

blandt andet vil føre til en større træfsikkerhed i ledelsesmæssige beslutninger, hvor et minimum er overladt

til tilfældighedernes spil.

Tænk ud af kasserne

I et dynamisk erhvervsliv under konstant forandring bliver evnen

til at skue fremad et must. Situationsbestemt ledelse vil blive fremtrædende, ligesom lederens evne til dels selv at "tænke

ud af kasserne" men også motivere den øvrige organisation til at turde tænke i nye baner. Beslutninger skal

baseres på spændende og motiverende alternativer.



At være leder i fremtidens erhvervsliv vil fordre evnen til

at sætte pris på dygtige chefer og kolleger i ledergruppen, som på deres specifikke område har en viden man

ikke selv har.



Det er vigtigt at inddrage medarbejdere og kolleger med specialviden i beslutningerne, da man således vil

kunne opstille mere præcise scenarier, som sammenholdt giver en mere sikker ledelsesmæssig beslutning.



Ledelse handler

ikke om magt. Ledelse handler om overblik, indsigt og evnen til at kunne navigere sikkert gennem kaotiske situationer.



Den nye

leder er projektleder og i stand til at opnå konkrete resultater gennem sine medarbejdere. Dette vil sige at lederen kan sætte

de rigtige kompetencer sammen på det rigtige tidspunkt og være lydhør over for de signaler som dagligt serveres

på et sølvfad, såvel internt som eksternt.

Banal selverkendelse

En leder kan måles på sin

evne til at tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere. Commitment fra en medarbejder opstår ved den tillid, der vises,

og de muligheder, der gives for at byde ind i virksomhedens dagligdag og drift med egen interesse, viden, erfaring og personlighed. Alt

for mange ledere sidder hårdt på ansvaret og "selvgjort er stadig velgjort" her i 2002.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen