Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Hvorfor er der ingen, der lytter?

I ndrømmet, en del af skylden må jeg tage på egen kappe, men alligevel kan jeg ikke undgå at sidde med en

følelse af, at markedsføring og ikke mindst direct marketing er mindst lige så konservative discipliner som revision

og bogholderi. "Vi gør hvad vi plejer, for så kender vi resultatet" hører jeg igen og igen. "Det

her er smart, men vi gør det ikke. Hvad vil kunderne ikke tænke" er en anden sang, der ofte synges. Og så

den bedste: "Det gør vi. Ikke nu, men helt sikkert næste gang".



Jeg skriver om anvendelse af direct marketing

på en lidt (ja, lidt) ændret måde. Jeg skriver om at turde være, som nogen (fejlagtigt) kalder det, discount-agtig,

billig eller endda om ikke at overholde virksomhedens designmanual. Alle er det regler og holdninger, der igen og igen brydes i den

mere traditionelle markedsføring som annoncer, bannerreklamer og posters. Men altså ikke i brevet, der sendes til kunderne

eller kundeemnerne. Hvorfor dog ikke? Er det fordi brevet, i modsætning til annoncerne, pludselig kommer tæt på

modtageren?



Når vi skriver direkte har vi ikke den samme distance til læseren, som vi har når vi reklamerer

i aviser og magasiner. I brevet har vi ham på tomandshånd og så skal vi (åbenbart) pludselig passe på,

hvad vi skriver og hvordan vi præsenterer indholdet rent visuelt. Få eller ingen smarte slogans og i hvert fald ingen

''pang-farver''. Men pang-farver virker. Og de virker godt endda. I mit daglige virke er jeg med til at sende over 350 mio. forsendelser

til virksomheder og private hvert år. En god del af denne anseelige mængde er direct marketing-kampagner, hvor jeg ofte

også er involveret i at registrere den indkomne respons på disse kampagner. Og jeg kan se, at de få der prøver,

virkelig får et stort udbytte.







M en hvad er det så, jeg hentyder til? Jeg hentyder til den måde og form, man

udformer en direct mail på. Det kan være den konkrete anvendelse af farver, den fysiske udformning af konvolutten, brevet

eller brochuren, eller det kan være noget så simpelt som anvendelse af en gul farve til at highlighte en del af teksten.

Jeg indrømmer gerne, at det ikke altid ser ''godt'' ud og det er blandt andet denne diskussion, jeg gerne vil starte. Hvis jeg

skal provokere lidt, kan jeg sætte tingene på spidsen og stille følgende spørgsmål: "Vil din

direktør eller måske endda bestyrelse a) helst tjene penge eller b) hellere lukke en virksomhed der til gengæld

har et bragende flot brevlayout og -design?".



Det er klart, at jeg ikke bør være så firkantet i min anskuelse,

men alligevel. Hvis man rent faktisk sender et godt tilbud ud til sine kunder eller kundeemner, hvorfor skal man så ikke have

lov til at understrege det og i øvrigt bruge alle tænkelige og utænkelige tricks for at få det solgt? Er

et stramt design vigtigere end et salg? Og hvis det ikke er, hvorfor laver man så det stramme design i første omgang,

hvis ikke man må bruge det til at skabe salg (alt i en virksomhed laves vel for at tjene penge og design er vel ingen undtagelse

- man brander vel ikke uden en salgsmæssig grund)? Eller laver man det stramme design, fordi man kun vil ha'' kunder, der har

den rette æstetiske holdning? Hvem har råd til det? Og så skriver jeg jo heller ikke om at udgive tivolimagasiner,

men blot om at anvende simple virkemidler som eksempelvis den gule overstregning af en sætning eller lidt ''friske'' farver i

brevet; jeg skriver ikke om at bruge tilbudsavisernes gule supersærtilbudsstjerner.







O g de ''billige'' tricks virker!

Jeg oplever svarprocenter stige med to til tre procentpoint(!), alene fordi der i teksten anvendes en farve eller to. Hvem har råd

til at undlade at gøre det? Hvem har råd til ikke at få trykt salgsbudskaber på bagsiden af konvolutterne,

når vi kan måle, at salget af det pågældende produkt stiger markant på baggrund heraf? Og at det stiger hver

gang, vi gør det. Det undrer mig til stadighed, at der er så få der lytter. Når det nu virker. Men som jeg

skriver i starten, så må jeg selv bære en del af ansvaret, for det er ikke min umiddelbare fornemmelse, at ovenstående

virkemidler og deres effekt er bredt kendt og det bærer jeg jo nok selv en del af skylden for. Men når jeg besøger

virksomheder og fortæller om det eller holder foredrag, hvad er det så der gør, at alle synes det er lyder rigtigt

og alligevel ikke gør noget? Jeg har på fornemmelsen, at det er fordi man sidder med en opfattelse af, et ens produkter

er så rigtige, at "det behøver man ikke for at sælge produkterne" eller at man har så stor tiltro

til sin tekstforfatter eller sit brand, at teksten eller brandet alene sælger produktet eller skaber den fornødne opmærksomhed.

Men hvad var det lige for en responsprocent, du fik? Og ville det gøre noget, hvis denne svarprocent blev fordoblet. Ville du

egentlig have noget imod at sælge flere produkter?

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen