Berlingske Business
LIVE
15:00 Efter fald torsdag udsigt til lettere positiv åbning på Wall Street 

Hver fjerde vognmand søger afløser

Mange vognmænd sover tornerosesøvn, når det gælder vognmandsforretningens ve og vel. Hver tredje vognmand

er i dag 55 år eller mere, og da det tager 10 år eller mere at gennemføre et generationsskifte, er det på

høje tid at komme i gang.



Det fremgår det af en undersøgelsen, som Dansk Transport og Logistik har gennemført

hos sine flere end 4.000 medlemmer, og som omtales i det kommende nummer DTL''''s medlemsblad "Danske Vognmænd". 30 pct.

besvarede henvendelsen fra DTL - det svarer til 1.188 medlemmer.



Halvdelen af vognmændene har gjort sig overvejelser om

generationsskifte og salg, men det er kun hver fjerde, der er kommet i gang med at gennemføre overdragelsen.



Undersøgelsen

viser tillige, at de fleste i branchen er i tvivl om, hvordan et generationsskifte gennemføres. Seks ud af 10 vognmænd

vil bruge personlig rådgivning, og heraf vil to tredjedele vide mere om generationsskifte eller salg.

De midaldrende

Det

er vognmænd mellem 55 og 59 år, der ifølge undersøgelsen er mest interesserede i rådgivning.



Kun

en tredjedel af vognmændene i undersøgelsen tror på, at de kan sælge til et familiemedlem, og hver tiende

tror, at en medarbejder vil tage over. Undersøgelsen viser også, at halvdelen ser på, om de kan sælge vognmandsforretningen

uden for familien - men det er ikke altid nemt at finde en køber. De største problemer sporer man i mindre vognmandforetagender,

mens der i de større virksomheder er mere optimisme omkring generationsskifte eller salg inden for familie og medarbejdere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen