Berlingske Business
LIVE
12:25 Faldende renter på stille fredag

Homelinc er klar til at ekspandere internationalt

Den danske elektronikvirksomhed Homelinc vil i løbet af et par måneder indlede et fremstød for Palmbutler i England

og Tyskland.



- Vi er tæt på at have aftaler på plads for de to lande, og når de to markeder er kommet

i gang, vil vi være tæt på break even på driften, siger adm. direktør Lars Blak Rasmussen.



Ballerup-virksomheden

Homelinc introducerede version to af produktet Palmbutler i maj i år. Den markedsføres nu i Danmark, Sverige og Norge.



Palmbutler

er en "kasse", som forbinder pc, tv og stereoanlæg i hjemmet. Med Palmbutler installeret kan man bl.a. afvikle musik,

film og fotos, som er lagret på pc'en, på tv og musikanlæg. Produktet er solgt i 2.000 eksemplarer i Danmark til

dato.



- Det er et salg, som vi er meget tilfredse med. Det er en ny teknologi og koncept, som skal køres ind på

markederne, og det plejer at tage lang tid. Eksempelvis blev dvd'en kun solgt i 500 eksemplarer det første år, det var på

det danske marked, siger Homelinc-direktøren.



Lars Blak Rasmussen startede selskabet i 1998 med to kolleger. Han var dengang

direktør for Compuware med 40 ansatte og en omsætning på 70 mio. kr. årligt.



- Det var meget let at

tage beslutningen om at starte eget firma. Jeg havde en god ide, og Preventure var klar til at finansiere den. Sådan en chance

får man formentligt kun en gang i livet, siger Lars Blak Rasmussen.



Preventure er et ventureselskab, der ejes af den tidligere

Oticon-direktør Lars Kolind.



Preventure ejer i dag ca. 70 pct. af aktierne i Homelinc. Og Preventure beskriver Homelinc

som det selskab i porteføljen med det største potentiale.



I det seneste regnskab fra Preventure er Ballerup-virksomheden

med kun 15 ansatte da også værdisat til 75 mio. kr.

Enormt marked

Homelinc præsterede et underskud på

næsten 10 mio. kr. sidste år, men et gennembrud på de nye markeder kan løfte salget over 2.000 stk. om måneden, hvorefter

regskaberne balancerer. Markedet for produkter, der får pc'en til at smelte sammen med anden elektronik i hjemmet, vurderes

til at være enormt inden for få år.



- Hvis vi bare kan blive nr. 17 på markedet i 2005, vil vi have en virksomhed,

der omsætter for flere hundrede mio. kr. Derfor er det ikke afgørende for os, at vi bliver nummer et. Men vi skal have

fundet vores plads på markedet, som eksempelvis kunne være en niche, hvor folk vælger os pga. grund af godt design

eller brugervenligt software, siger Lars Blak Rasmussen.



Han lægger dog heller ikke skjul på, at selskabet selvfølgelig

vil kæmpe for at opnå så store markedsandele som muligt.

God til at outsource

Selvom Homelinc skulle få

international succes med Palmbutler forventer direktøren ikke, at selskabet vil blive meget større end 20-30 ansatte

i løbet af de næste to år.



- Vi har været gode til at outsource og kun koncentrere os om de ting, vi er

gode til. Og det er vigtigt, at vi også i fremtiden kun er en lille organisation, så vi kan reagere hurtigt og kun tilknytte

de eksperter, vi har brug for, siger Lars Blak Rasmussen.



I dag varetages udvikling af software, salg og markedsføring

af medarbejderen i Homelinc. Produktion og udvikling af hardware er outsourcet.



Hvis Palmbutler bliver en succes, er der en oplagt

fare for, at andre på markedet vil forsøge at kopiere produktet.



- Men det er ikke nemt at kopiere, og det vil mindst

tage et stort firma 12 måneder at udvikle et lignende produkt, siger Lars Blak Rasmussen.



Homelinc har da også to

patenter, som kan beskytte Palmbutler.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen