Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Holder igen med præmierne

Kunderne hos et af landets største forsikringsselskaber, Topdanmark, må finde sig i præmieforhøjelser i

år. Det er regningen for dyrere genforsikringer og en ny ansvarserstatningslov, som træder i kraft til sommer, der bliver

sendt videre til kunderne.


Men derudover vil Topdanmark vil holde igen med præmieforhøjelserne. Selskabet går

derved lidt mod strømmen, da Tryg Forsikring allerede har været ude og varsle med højere forsikringspræmier

til nogle af erhvervskunderne. Men Topdanmark kom nogenlunde helskindet gennem 2001 og ser derfor ingen grund til at skrue på

præmierne.


- Bestemt ikke. Det har været almindeligt kendt, at selskaber som Codan og Tryg har haft store præmieforhøjelser,

fordi deres såkaldte combined ratio lå over 100. Vi har en på 96,4, så vi har ikke behov for præmieforhøjelser og

føler os ikke presset til det, siger adm. direktør i Topdanmark, Michael Pram Rasmussen til RB-Børsen.


Når

skadesforsikringerne bliver dyrere i år, skyldes det således to specielle forhold.


l Efter terrorangrebet i USA sidste

år i september er prisen på genforsikringer røget i vejret. Det skal kunderne være med til at betale for,

men Topdanmark må tilsyneladende selv spæde til af egen lomme.


l En ny ansvarserstatningslov, der træder i

kraft 1. juli, vil give ofre for arbejdsulykker og trafikuheld betydeligt større erstatninger. Det får præmierne

på især bilforsikringer, men også andre ansvarsforsikringer til at stige.


Men samlet set kan Topdanmark se

tilbage på et nogenlunde godt skadesforløb sidste år. For hver krone, Top fik ind i præmie, har selskabet

kun udbetalt små 74 øre i erstatninger. Det er årsagen til, at selskabet ud over de to ovennævnte punkter,

der giver dyrere forsikringer hos alle selskaber, kan holde præmierne i ro.


Helt så pænt ser det ikke ud hos

konkurrenten Tryg Forsikring. Hvad skaderne på erhvervssiden angår, kom Tryg noget dårligere gennem 2001, og selskabet

udbetalte 83 øre i erstatning for hver krone, der kommer ind i præmie. Det har fået selskabet til at varsle præmieforhøjelser,

og ifølge direktør i Tryg, Peter Falkenham, skyldes det dårlige skadesforløb en række mellemstore

skader såsom brand og tyveri.


- Der, hvor vi har set den væsentligste udvikling, er på mellemskaderne, hvor

erstatningerne er på en til to mio. kr. Dem har der set flere af, siger Peter Falkeham, der fremhæver, at Tryg er ved

at gennemgå skaderne for på den måde at finde ud af, hvorfor der er kommet langt flere af dem.


- Vi håber,

at kunne finde frem til årsagerne og efterfølgende sætte ind med et forebyggende arbejde. Den anden løsning

hedder præmiestigninger, siger Peter Falkeham, der indrømmer, at selskabet mister kunder, når priserne bliver skruet

i vejret. Han understreger samtidig, at det primært er de større virksomheder, som har flere skader. Størstedelen

af de små og mellemstore vil derfor ikke blive mødt med større præmier.


- Præmierne vil blive

sat individuelt fra kunde til kunde. Kort kan man sige, at jo større virksomhed, desto større præmieforhøjelse,

siger Peter Falkenham.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen