Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Høje elpriser får nyt marked til at gå i stå

Ca. 10 pct. af alle mindre erhvervskunder og et sted mellem 20 og 40 pct. af de større kunder har valgt at skifte elleverandør

inden 1. januar. Men de har alle valgt at skifte, inden priserne steg. Lige nu er elmarkedet stort set gået i stå.



Brancheorganisationen

Elfor skønner, at i alt 55.000 elkunder ud af ca. 2,9 mio. mulige har valgt at skifte elleverandør i forbindelse med indførelsen

af det frie leverandørvalg for alle kunder fra 1. januar i år.



Ca. 11.000 har et forbrug på over årsforbrug

på over 200.000 kWh, og er dermed, hvad elhandelsselskaberne fra starten har karaktariseret som interessante kunder. Alt i alt

har godt 22.000 virksomheder et elforbrug på mere end 200.000 kWh, men det er ikke ensbetydende med, at halvdelen har skiftet

leverandør. For tallet 11.000 dækker over antallet af tilmeldte elmålere, og én virksomhed kan nemt have

flere elmålere registreret. Et slag på tasken lyder derfor, at et sted mellem 20 og 40 pct. af de større virksomheder

har skiftet elleverandør.



24.000 registrerede leverandørskifter er foretaget af mindre erhvervskunder med et årsforbrug

på under 100.000 kWh. Elfor vurderer, at det svarer til ca. 10 pct. af alle mindre erhvervskunder.



De sidste ca. 20.000

kunder er private husholdninger - det svarer til under én promille af samtlige husholdninger.



- For erhvervskunderne har

der været tale om et stort ryk her op til 1. januar, hvor alle kunder med et forbrug på under én mio. kWh for mulighed for

at skifte leverandør. Alt i alt mener, vi at markedsåbningen er rullet fint i gang, siger Leif Nielsen, projektleder

for markedsåbningen hos Elfor.

Skifte til lav pris

Han understreger dog, at langt de fleste aftaler om leverandørskifte

er indgået inden prisen på markedsel steg fra omkring 20 øre til op mod 40 øre pr. kWh.



- Mange af

de virksomheder, der ikke har indgået kontrakt, vælger lige nu at lade være med at foretage sig noget og afventer,

at priserne falder og stabiliserer, mener Leif Nielsen.



At markedet stort set er gået i stå siden de kraftige stigninger

i elprisen som følge af tørke i Nordnorge og Nordsverige, bekræftes elhandelsselskaberne.



- Når vores

sælgere kommer rundt til virksomhederne, er de glade for den orientering, vi giver om markedsforholdene, men når vi kommer

til den pris, vi kan tilbyde baseret på dagsprisen, så vælger de at blive, hvor de er, siger Jesper Bonnén,

adm. direktør i Dan Energi A/S i Silkeborg. Dan Energi har bevidst valgt at koncentrere sig om kunder med et årsforbrug

på over 200.000 kWh.



- Når elpriserne er så høje, opstår der en vis træghed i markedet,

og det er uheldigt, at det ramler sammen med markedsåbningen, tilføjer han.

Undlader at skifte

Statoil, der

har valgt at indlemme el til virksomheder med et forbrug på 100.000 til 200.000 kWh og opefter i sortimentet, mener selv, at

de er kommet ganske godt fra start.



Men lige nu er priserne så høje, at det får kunderne til at vælge

at blive hos forsyningspligtselskaberne indtil videre frem for at skifte til køb af el på kontrakt.



- Men det er

kun et spørgsmål om tid, før forsyningspligtselskaberne også bliver nødt til at hæve deres

priser, og så bliver det igen aktuelt at sammenligne deres priser med handelsselskabernes, vurderer Tommy G. Hansen, key account

manager hos Statoil.



Han er overbevist om, at interessen for at skifte leverandører, vil stige støt i den kommende

tid.



- Der er tale om et nyt marked, hvor både produktet og kunderne skal modnes. Man skal vende sig til, at el er en vare,

man kan købe lige som alle andre, siger Tommy G. Hansen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen