Berlingske Business

Herning-messe under pres som industrimekka

herning hallerne
Herning-messen åbnede døren for første gang i 1963. Foto:

HI har udviklet sig kraftigt siden begyndelsen i 1963, og messen samler stadig dansk industri. Men i takt med at væksten flytter mod øst, vokser behovet for internationalt fokus.

HI-messen i Herning er Skandiviens største industrimesse, men Herning ligger i en globaliseret verden, og udflytning af produktion og krav om internationalisering skaber udfordringer, der i løbet af få år risikerer at udvande messens betydning.

Det mener blandt andre branchedirektør i Metal og Maskinindustrien under DI, Ole Storm Jeppensen.

- Mange har outsourcet, og derfor er der færre underleverancer i Danmark, Dermed skal underleverandørerne ud og have fyldt op i udlandet, og det er den sammenhæng hele industriens situation - også Herning-messen - må ses i, siger Ole Storm Jeppesen.

Dansk foretagsomhed

Den første HI-messe blev afholdt i 1963. Ti år efter, at Herning byggede en hal lige uden for byen, der med en af idémændendes ord, direktør for Herning Motor Kompagni, Kristian Madsen, skulle lade »alle virksomheder i vort land, med udstillinger og messer få lejlighed til at vise, hvad dansk foretagsomhed kan præstere«.

Håndværker og Industrimessen (HI) blev hurtigt en succes, og på trods af, at industriproduktionen flytter ud, er messen stadig et samlingspunkt, understreger Ole Storm Jeppesen:

- Herning er stadig midtpunkt for alt, der hedder dansk industriproduktion, og jeg ønsker slet ikke forklejne messen. Men som fabrikant må man se på, om fremtiden ligger i Danmark, og en dansk messe bliver fremover nødt til at tiltrække markant flere internationale repræsentanter, siger han.

Kuren er faglighed

Arrangørerne af HI-messen er bevidste om udfordringen, og også i år vil der være en række internationale konferencer på programmet, ligesom en række globale virksomheder naturligt er repræsenteret i hallerne. Hos de udstillere, ErhvervsBladet har talt med, er der dog bred erkendelse af, at HI’11 primært giver mening for virksomheder på det danske marked. I den optik er der til gengæld stor tillid til messens betydning.

- Trods nye skygger for verdensøkonomien forventer vi stadig et godt andet halvår, og der er lagt op til en mere optimistisk messe end den i 2009, siger Steen Bergstrøm, salgsdirektør i svejsekoncernen Kemppi.

For sidste gang, inden han næste år går på pension, bestrider Bergstrøm posten som formand for messekommiteen, og han understreger, at HI har gennemgået en markant udvikling, der er med til at sikre messens gyldighed.

- HI i de gode gamle dage var jo en folkevandring, hvor mand og børn var med om lørdagen, men de seneste 15 år er der kommet et meget markant fagligt fokus, hvor flere brancheorienterede delmesser samler viden og kompetencer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen