Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Herlighedsværdi

Det er egentlig et meget godt billede på, hvordan de driftige vestjyder år efter år gennem tiderne har solgt deres

opfattelse af en herlighedsværdi til de tyske turister, som i lige så mange år er valfartet til den jyske vestkyst.

Vestjyderne - og andre sommerhusudlejere for den sags skyld - har troet fuldt og fast på, at hvis bare man kunne stille en sandstrand

og nogle klitter til rådighed for tyskerne, så de kunne gå en forblæst tur i deres gule regnfrakker, så

var den hellige grav vel forvaret. Og det må jo også erkendes, at det i de bedste år har resulteret i 18 mio. overnatninger

i de danske sommerhuse, hvoraf rigtig mange er bygget udelukkende med udlejning for øje.


Meget tyder imidlertid på,

at herlighedsværdien ikke mere er nok som salgsargument for sommerhusudlejerne. 2001 var med under 15 mio. udlejninger det værste

udlejningsår i 10 år. Det har ikke alene fået turisttoppen og sommerhusudlejerne til at være "stærkt

bekymrede". Det har faktisk også fået dem til at lave den analyse af situationen, som måske skulle have været

lavet for længe siden. For hvad er det, der sker? Flere ting. For det første har store rejseselskabr med meget store markedsføringsbudgetter

og ideer til nye former for rejser været benhårde konkurrenter til de danske sommerhusudlejere og turistorganisationer,

som har mere beskedne midler at gøre godt med. For det andet har de nye forbundslande ved den tyske Østersøkyst

i det tidligere DDR udviklet sig til at blive velfungerende feriemål a la de danske kyster. Det samlede Tyskland har faktisk

fået mere kyst at gøre godt med for dem, der har midlerne til at tage på ferie i den gule regnfrakke.


De danske

turistorganisationer har alt andet lige stadig et kvalitetsprodukt i form af den danske natur; men den sælger ikke sig selv mere.

De tyske turister vil have det hele: Afstressning, aktiviteter, oplevelser - altså en bred vifte af mange muligheder. Vi vil

stadig møde den gule hærskare på de danske strande, men de vil også have mulighed for at gøre andre

ting i ferien.


Det skal den danske turisme kunne leve op til. Det nytter ikke at hælde hovedet til en forventning om, at

situationen nok bedrer sig af sig selv. Det gør den ikke nødvendigvis. Der skal tænkes nyt, hvis vi fortsat skal få

vore tyske naboer til at vende BMW''ens snude mod Danmark.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen