Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Handelsselskab forbedrer indtjeningen i 2001

Der blev ikke langet så mange varer over disken i handelsselskabet Würth Danmark i 2001 som året forinden, men til

gengæld tjente selskabet flere penge, når det endelig skete.


Således steg overskuddet i selskabet, der bl.

a. forhandler værktøj, sikkerhedsudstyr og kemiske produkter, sidste år med godt 28 procent til 18 mio. kr..


Det

øgede overskud blev hentet hjem trods et fald i omsætningen til 472 mio. kr. fra 478 mio. kr. i 2000. Indtjeningsmarginen

steg således til 5,3 fra 4,5 i 2000.


Faldet i omsætningen skyldes ene og alene et stærkt vigende salg på

Würths vigtigste marked, autobranchen, der står for 40 procent af selskabets omsætning. De tre øvrige markeder,

træ-, metal- og elinstallationsbranchen, viste alle fremgang i 2001.


Når det lykkedes at øge bundlinien trods

omsætningsnedgangen skyldes det i høj grad, at Würth i 2001 begyndte at høste fordelene af store investeringer

i rationalisering af logistikken.


- Vi byggede en helt ny lagerbygning i 1998, som gav mulighed for en forbedret logistik. Det

kostede nogle penge at få den kørt ind, men nu er effekten slået igennem og det kan aflæses direkte i regnskabet, konstaterer

adm. direktør i Würth Danmark, Otto Popp Clausen.



Mod strømmen

Udover logistikken jagter Würth også

rationaliseringsgevinster i administrationen. Derfor investerer man fortsat store summer, blandt andet i en opgradering af virksomhedens

edb-system. Investeringerne sker i en tid, hvor mange virksomheder ellers holder igen med nyanskaffelserne.


- Det kan godt være,

at vi går lidt mod strømmen, men vores erfaring er, at man skal være offensiv i sløje tider. Derfor har

vi heller ikke haft afskedigelser. De folk, hvis job forsvinder ved rationaliseringerne, flytter vi til andre afdelinger, der så

bliver forstærket, siger Otto Popp Clausen.


Han fortæller, at Würth således har flyttet mange folk fra

lager- og administrationsstilinger over i salgsafdelingen.


- På den måde har vi øget antallet af sælgere.

Det sætter os i stand til at øge vores andel af et faldende marked og det er tvingende nødvendigt for at fastholde

og øge omsætningen, siger Otto Popp Clausen.



Fordobler resultatet

For 2002 forventer Würth en omsætning

på "over en halv mia. kr." og et resultat på omkring 40 mio. kr., svarende til mere end en fordobling af årets

overskud.


Indenfor to år er det endvidere målet igen at opnå den indtjeningsmargin på mindst 10 procent

af omsætningen, som virksomheden præsterede i midten af 1990''erne.


Würth Danmark er en del af den tyskejede,

globale handelskoncern Würth, der består af mere end 200 selskaber i 85 lande verden over. Gruppen har godt 37.000 ansatte

og omsætter årligt for ca. 40 mia. danske kr..

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen