Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Handelskammer: Lovligt at diskriminere netbutikker

Det er fuldt lovligt at diskriminere netbutikker og nægte dem varer uden nogen nærmere begrundelse, mener Handelskammeret.


-

Udgangspunktet i dansk ret er, at man ikke er forpligtet til samarbejde med en hvilken som helst virksomhed, der ønsker at

købe ens produkter, siger advokat Sven Petersen, Handelskammeret, og fortsætter:


- Man behøver end ikke komme

med en længere begrundelse, hvorfor man ikke ønsker dette.


Handelskammeret reagerer på en artikel i ErhvervsBladet

i sidste uge, hvor de danske netbutikkers forening FDIH (Foreningen Dansk Internet Handlende), slog fast. at det er ulovligt at diskriminere

netbutikker - f.eks. ved at sætte priserne urealistisk højt. De internethandlendes forening opfordrede i den anledning

netbutikker til at stå frem og klage til Konkurrencestyrelsen, hvis de bliver diskrimineret.

Misvisende

Men Handelskammeret

mener, at den vinkel, som FDIH anlægger, giver et misvisende billede. Det er kun dominerende virksomheder, der vil blive mødt

med leveringspålæg fra Konkurrencestyrelsen.


- Desværre kan en virksomhed jo komme i den situation, at Styrelsen afgrænser

markedet alt for snævert -eksempelvis markedet for kvalitetsjeans og markedet for luksusstereoanlæg over et vist prisniveau, og

så kan alle jo risikere at blive dominerende. Sådanne markedsafgrænsninger må leverandører kæmpe

ihærdigt imod, fordi det kan underminere de konkurrenceretlige regler, der i øvrigt gælder for eneforhandlingsaftaler

og andre vertikale distributionsaftaler, siger Handelskammerets advokat.


FDIH undrer sig over, at udbuddet af mærkevarer

er så lavt på den danske del af internet, og foreningen har registreret flere henvendelser fra netbutikker, der har problemer

med at få producenterne til at levere varer til de virtuelle hylder.


- Der er en del netbutikker, som har problemer med

at få leveret bestemte produkter. Og der er påfaldende mange mærkevarer, som ikke sælges via internet i Danmark.

Men netbutikkerne tør ikke klage, da de er bange for at træde deres andre leverandører over tæerne. Det

kan også være, at de ikke er klar over, at de kan klage, sagde Hans Henrik Agger, direktør i FDIH, i sidste uge.


Det

har især vakt undren, at der er en del mærkevarer, som sælges i udlandet, men ikke i Danmark. Men det er der ikke

noget odiøst i, mener Sven Petersen:


- Der kan være mange gode grunde for, at eksempelvis en tysk producent ikke

handler direkte med danske netbutikker, men henviser til sin danske eneforhandler. Den slags aftaler er som udgangspunkt lovlige,

og det skal der ikke laves om på.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen