Del : SMS
Berlingske Business

Han har solgt reklameplads på 50.000 biler

Han har solgt reklameplads på 50.000 biler - 1

Johnny Magnussen fra firmaet Sponsorcar har altid været drevet af en lyst til at bryde monopoler med sine ideer. Troen på, at han kan gøre det bedre end det eksisterende, præger også den unge, fremadstormende virksomhed Sponsorcar.

Artiklen fortsætter under annoncen
Når privatpersoners biler kører rundt med klistermærke-reklamer i bagruden for alt lige fra det lokale supermarked til mobilselskabet M1, så er det ikke kun for at pynte bilen.

De får nemlig penge og gavekort til den virksomhed, de reklamerer for. I dag er der næsten 50.000 bilister, som kører rundt med de såkaldte reklamestreamers for forskellige annoncører, og formidleren bag det hele hedder Johnny Magnussen.

Han startede for snart fire år siden virksomheden Sponsorcar, fordi han øjnede en mulighed for alternative reklamer, som sikrede annoncørerne nye kunder og samtidig eksponering.

Når man som privat- bilist bliver medlem, skal man nemlig ned i butikken og hente streameren, og ofte får man et gavekort oveni.

Det betyder nye kunder til annoncøren med det samme, og samtidig ved man, at den bilist, der reklamerer for virksomheden, allerede er kunde og dermed rammer målgruppen og kan fortælle om produkterne til sin omgangskreds. Selv om virksomheden endnu er ung, så har den alligevel på tre år formået at nå en omsætning på godt seks mio. kr. årligt.

Men det har da også krævet flid at udbrede ideen blandt annoncørerne, fordi den bryder med den etablerede tankegang inden for marketing.

Det er imidlertid ikke første gang, den nu 39-årige Johnny Magnussen laver noget nyt inden for en bestemt branche.

Mønsterbryder

Direktøren, der oprindelig er uddannet teknisk assistent i Slagelse, kom i 1992 til telebranchen, efter at han havde prøvet kræfter som sælger i ejendomsbranchen.

Han startede sit eget firma Telekompagniet med en kollega, på et tidspunkt, hvor TeleDanmark havde monopol på telefoni. Johnny Magnussen tjente penge på call back, hvor man via et amerikansk selskab kunne ringe billigere til udlandet. Hos TeleDanmark kostede det dengang 20 kr. i minuttet, og det kunne gøres bedre.

»Vi blev beskyldt af TeleDanmark for at bevæge os på grænsen til det ulovlige, og at vores idé slet ikke var gennemtænkt. Dér kunne man godt mærke, at vi bredte os på et monopoliseret marked, og i forhold til i dag var deres beskydninger ret grinagtige,« siger han.

Alligevel blev han i telebranchen de næste 14 år og startede endnu et firma ud over Telekompagniet med den samme kollega.

De indgik et samarbejde med det amerikanske selskab, blev selskabets country coordinators og overtog alle de tilknyttede sælgere i Skandinavien. Men undervejs fik Johnny Magnussen sig en lærestreg.

»Vi lærte meget dengang som iværksættere, som jeg bruger i dag. Det amerikanske selskab gik nemlig pludselig konkurs, og det gik ud over os. Her lærte jeg, at man som iværksætter ikke skal sætte alt på én hest,« siger han.

Opdager Sponsorcar

Det lykkes dog at videreføre begge virksomheder ved at indgå et nyt samarbejde med endnu en amerikansk televirksomhed. Det går godt, og da de er oppe på 8.000 kunder i den ene virksomhed, beslutter Johnny Magnussen og hans kollega sig for at sælge det til det daværende Debitel.

Unvervejs bliver Johnny Magnussens nysgerrighed dog fanget af noget andet.

»I starten af 2002 så jeg tilfældigt en hjemmeside, der hed Sponsorcar. Jeg syntes, deres koncept lød som et spændende alternativ. Tre år senere gik jeg igen ind på hjemmesiden, men den havde slet ikke udviklet sig. Jeg fik lyst til at gøre noget ved det, for jeg er typen, der gemmer på de gode ideer, når jeg ser dem. Når der så bliver tid til at gøre noget ved det, så finder jeg dem frem igen,« siger han.

Det var der lige præcis i 2004. De tre personer, der ejede Sponsorcar med dengang kun 800 medlemmer, solgte det til Johnny Magnussen, som via en bekendt fra telebranchen fik investoren Surons ind. I alt blev der skudt halvanden million kroner ind i Sponsorcar.

»Vi startede med at søger efter medlemmer, for jeg mente ikke, at vi kunne få annoncører ind uden mindst 10.000 private, der ville køre med streamerne,« siger han.

Han fik dernæst et call-center til at ringe rundt dagligt til virksomheder og forklare dem, hvordan deres annoncørkroner kunne give et bedre udbytte ved at sætte dem i streamere på person-biler.

»Jeg havde jo selv siddet som indkøber og vidste, hvordan traditionel markedsføring foregår, og hvor vi havde noget bedre at tilbyde. Men det krævede hårdt arbejde, det er klart.«

Underskud første år

Det første år, 2005, kommer Sponsorcar da også ud med et underskud på 750.000 kr. Det afskrækkede dog ikke iværksætteren.

»Jeg brugte som nystartet iværksætter penge på at købe reklameplads på Jan Magnussens dtc-racer, og det kostede 150.000 kr. Til gengæld fik vi megen goodwill, og kom samtidig i Den Blå Avis. Det gav vores første rykind, så inden august 2005 fik vi faktisk de 10.000 medlemmer,« siger Johnny Magnussen.

På grund af det særlige koncept fik Sponsorcar også en del presseomtale, hvilket igen var med til at skaffe flere medlemmer. Samtidig sørger iværksætteren for at inddrage medarbejderne så meget så muligt, når han skal finde på nye produkter og tiltag.

I det seneste regnskab er omsætningen steget med 50 procent og endte på godt seks mio. kr., og i år tyder det på endnu en stigning på mindst 20 procent.

I fremtiden er Sponsorcar på vej med nye produkter, herunder en tilfredshedsanalyse for virksomheder, hvor privatpersonerne ud over streamere skal udfylde et spørgeskema mod en lille belønning.

Næste år vil Sponsorcar også ekspandere i udlandet, Sverige og England, og overvejer at bruge partnerskaber i den forbindelse.

rib@erhvervsbladet.dk

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere