Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

God reklame er håndværk - ikke kunst

Der har altid hersket en vis respekt om reklamefolk. De har med stor dygtighed markedsført

deres produkter.



Men de har også været i stand til at skabe et billede af dem selv som hurtigttænkende og

flittigtarbejdende mennesker, der trods kimende telefoner, heftig mødeaktivitet og konstante deadlines er i stand til at fordybe

sig og med palette og staffeli kan udforme kreativ kunst på bestilling. Måske er det også sådan, de selvopfatter

deres virkelighed.



Men én ting er sikker: Reklamebranchen må sande, at der fra kundernes side er dalende respekt

om de indimellem tårnhøje priser for "kreativt arbejde". Især detailbranchen efterspørger reklamearbejde

til overkommelige priser. Ved at trække det kreative arbejde over på et håndværksmæssigt plan, hvor

det hører hjemme, bliver prisen lavere.



Tidligere sad reklamebureauerne alene på den kreative del i produktionsprocessen

af for eksempel kataloger og tilbudsaviser. Alt kreativt design og grafik blev formgivet på reklamebureauerne, mens selve opsætningen

og produktionen af kataloget blev lavet af prepress-virksomhederne, inden det samlede materiale gik videre til trykkeriet.



Vi

har i vores virksomhed arbejdet mod at tilbyde både kreative og grafiske opgaver til detailhandlen og haft held med det. Vi

er blandt pioneerne, der på det danske marked har ændret organisationen fra en traditionel prepress-virksomhed til et

produktionsbureau. Fremover vil der ske en forskydning på markedet, så flere og flere prepress-virksomheder tilbyder kreativt

arbejde til især detailbranchen.



Netop kreativt arbejde til detailbranchen betegner reklamebureauerne som low-end reklame.

For os er det high-end reklame, for detailbranchen er stor og giver os mange muligheder. Vores kunder synes også at være tilfredse,

for de melder om besparelser på op til 30 procent ved at samle hele produktionsprocessen hos os -uden at kundeeffekten går

tabt. Nogle melder endda om endnu bedre kundeeffekt.



Når vi som prepress-virksomhed er gået ind på reklamebranchens

domæne, kanreklamebureauerne vel bare gøre modtræk? Det er skam også forsøgt. Senest i 1999, hvor

fire reklamebureauer i fællesskab startede en prepress-virksomhed. Produktionsudstyret i sig selv er en meget stor udskrivning,

og erfaringen med at styre en produktion skal opbygges over lang tid. Virksomheden måtte lukke tre år senere.



Der

er enkelte store reklamebureauer, der formentlig formår at skabe resultater med deres prepress-afdeling. Men gennemgående

viser eksemplerne i branchen, at det er væsentligt lettere og billigere for prepress-virksomhederne med lang produktionserfaring

og ekspertise at udvide forretningen med kreative kompetencer, end det er for bureauerne at etablere produktion.



I vores virksomhed

har vi i de seneste år løbende ansat kreative medarbejdere, såsom AD''ere og tekstforfattere, fordi markedet ønskede

det. Selvom det bestemt også kræver stor omstillingsevne at ændre profil fra en traditionel produktion til et produktionsbureau,

kan det gøres relativt hurtigt og uden alt for store omkostninger.



Reklamebureauernes åbenlyse styrker er kreativt

arbejde på et overordnet plan, dvs. strategi, branding og store markedsføringskampagner, og det marked har vi ikke tænkt

os at konkurrere på. Kunderne er i fuld gang med at opdele arbejdsopgaverne mellem reklamebureauer og produktionsbureauer efter

bedste kompetencer og bedste pris. Denne nye samarbejdsmodel er i sidste ende sikkert også den mest rentable for reklamebureauerne

og os.



Det kommer ikke

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen