Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Gigant i grafikbranchen opruster

Ny ejerstruktur hos en af Danmarks og Europas største trykfarveleverandører er med til at skærpe konkurrencen

i den grafiske branche.


Efter i en årrække at være nedprioriteret af ledelsen i den hollandske Akzo Nobel-koncern

har 15 ledende medarbejdere i trykfarve-divisionen Akzo Nobel Inks købt aktiviteterne af moderselskabet igennem et management buy-out.

Den nye ledelse er nu klar til en mere offensiv strategi, også på det danske marked.


- De seneste par år har

divisionen været nedprioriteret, fordi trykfarve ikke anses som Akzo Nobel koncernens kerneområde. Nu er vi klar til at iværksætte

en langt mere vækstorienteret strategi, end vi har været tidligere, siger nyudnævnte adm. direktør Fredrik

Danielsen, Akzo Nobel Inks i Danmark, som er den ene af de 15 nye ejere i hele Akzo Nobel Inks.


I erkendelse af, at det er svært

at skille sig afgørende ud fra mængden på produktsiden introducerer Akzo Nobel Inks en ny markedsførings-

og salgsstrategi, der skal skabe stærkere relationer til eksisterende kunder, og samtidig tiltrække nye af slagsen.


-

Markedet er præget af standardvarer, og der er to måder at vinde markedsandele på. Enten skal man konkurrere på

at være den billigste leverandør, eller også skal man have noget særligt at tilbyde, der giver kunderne en

merværdi, som de ikke får hos konkurrenterne, siger Fredrik Danielsen.


Akzo Nobel Inks satser på den sidstnævnte

fremgangsmåde, og tilbyder nu kunderne rådgivning om, hvordan de kan reducere deres produktionsomkostninger.



Millionordre

-

Vi er i øjeblikket i gang med at identificere attraktive kunder, hvor vi aktivt vil gå ind og rådgive dem om produktionsstyring,

siger Fredrik Danielsen, der fortæller, at den ny strategi allerede nu har givet pote i form af en større millionordre.

Han ønsker dog ikke at afsløre kundens identitet, men oplyser, at kunden ikke tidligere var i kartoteket.


Akzo

Nobel Inks største konkurrent i Danmark er Sun Chemical Inks i Skovlunde, der er datterselskab i verdens største trykfarveleverandør.

De to er de absolut største leverandører af trykfarve i Danmark. Hos Sun Chemical Inks er man klar til kamp. Her proklamerede

man allerede for nyligt i ErhvervsBladet, at man til efteråret øger indsatsen på det danske marked.


De nye

ejere af Akzo Nobel Inks har fået venturekapital fra det hollandske private-equity selskab NeSBIC Buy Out Fund. Ejerkredsen

på de 15 ledende medarbejdere, har selv skaffet 5 - 10 pct. af den samlede købssum, mens 45 pct. kommer fra NeSBIC. Resten

er finansieret igennem banklån.


Prisen på Akzo Nobel Inks er ikke offentliggjort, men NeSBIC Buy Out Fund, oplyser,

at de normalt investerer, hvad der svarer til mellem 100 og 300 mio. kr. i et porteføljeselskab. Akzo Nobel Inks omsætter

i Danmark for omkring 290 mio. kr. om året.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen