Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Genmab-underskud steg markant

Det stigende underskud skyldes øgede forskningsomkostninger, som ventes at stige yderligere i år.


Genmab havde en

likvid beholdning på ca. 1,6 mia. kr. ved udgangen af regnskabsåret, fremgår det af regnskabsmeddelelsen, som blev

sendt til Københavns Fondsbørs mandag inden aktiemarkedets åbning. Forsknings- og udviklingsomkostningerne steg

i 2001 til 195,7 mio. kr. fra 61,3 mio. kr. i 2000. Administrationsomkostningerne steg fra 16,4 mio. kr. til 54,9 mio. kr.









Et

godt år

Samlet steg omkostningerne dermed 222 pct., hvilket stort et svarede til meldingen i selskabets regnskab for tredje kvartal.




Dengang "opjusterede" ledelsen forventningerne fra en stigning i omkostningerne på ca. 250 pct. til en stigning

på 225 pct.


Ifølge Genmabs administrerende direktør, Lisa N. Drakeman, var 2001 på flere områder

et godt år for selskabet.


I en kommentar til regnskabet fremhæver hun blandt andet, at selskabet nåede fase

III med HuMax-CD4, som er et produkt til behandling af patienter med kronisk ledegigt, samt at der blev indgået flere partnerskaber

end oprindeligt planlagt. I december meddelte Genmab, at selskabet hurtigere end ventet har fået de amerikanske sundhedsmyndigheders

(FDA''s) tilladelse til at begynde fase III studier af HuMax-CD4.


Det fik selskabet til at fremrykke tidspunktet for introduktionen

af midlet til engang i løbet af 2004 mod en tidligere ventet introduktion i 2005-2006. Genmab blev introduceret på Københavns

Fondsbørs i oktober 2000. RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen