Berlingske Business
LIVE
09:02

Generationsskifte endte med elektronik-fusion

Da Erik Peschardt for snart 10 år siden overtog grossistvirksomheden John Peschardt A/S efter sin far, lovede han sig selv,

at det ikke var ham, der skulle lukke den forretning som hans farfar John Peschardt startede 60 år tidligere, i 1932.


Det

lå ellers i luften, at generationsskiftet ville ende med lukning. Store strukturændringer i radiobranchen var nemlig ved

at tage livet af radiogrossisten i Brabrand. At det hele skulle ende med et vellykket salg til en af de allerstørste radio/

tv-handelshuse i Danmark, var der vist ingen i familien Peschardt, der regnede med.


Det ene underskudsgivende år fulgte

det andet i starten af 90''erne. Koncentrationen i radio/tv-branchen var i fuld gang i. Mange små selvstændige radioforhandlere

landet over blev en efter en opkøbt af store kæder. Andre måtte lukke pga. de nye konkurrenceforhold. Den samme

tendens herskede i grossistleddet, hvor selskaberne blev færre og større. Næsten alle Peschardts konkurrenter var

nu datterselskaber af multinationale koncerner.


Konkurrencen på pris blev derfor skærpet væsentligt i den periode.

Det gik særligt hårdt ud over John Peschardt A/S, fordi firmaet netop fokuserede på lavpris-produkter importeret

fra Østen. John Peschardt A/S var inden krisen


vant til marginalindtjeninger på op mod 25 pct., ganske få

år efter lå indtjeningen nede på omkring fem pct., så udgifterne skulle reduceres tilsvarende.









Nye

tider

Noget skulle derfor ske. Firmaet kunne ikke fortsætte i sin daværende form.


Da de første krisetegn begyndte

at melde sig, forsøgte man at fyre sig ud af problemerne. Det første år med underskud resulterede i tre fyringer. Det

hjalp ikke. Næste år førte til yderligere tre medarbejderes afgang. Men da man i 1992 for tredje gang oplevede

et regnskab med underskud, gik den barske virkelighed op for Erik Peschardt.


- Vi var så langt ude, at vi var tæt

på at trække håndbremsen. Jeg kan huske, at vi en sen aftentime sad hjemme på mine forældres terrasse

og talte tingene igennem. Der var to muligheder. Vi kunne lukke ned og sidde med et pænt overskud tilbage, eller vi kunne fortsætte

og risikere at sidde tilbage med ingenting om nogle få år. Det var en chance at tage, men vi valgte alligevel det sidste.

Det blev nærmest en besættelse for mig at få min farfars livsværk på skinnerne igen, siger Erik Peschardt.


Det

var egentlig ikke ment som en salgsmodning af virksomheden, men ren og skær kamp for overlevelse, da han i samarbejde med virksomhedsmægler

Søren Nørbjerg fra mæglerfirmaet Advizer udarbejdede en gennemgribende rekonstruktionsplan for familien Peschardts

firma. Det endte dog med, at planen vendte udviklingen fuldstændig på hovedet, så seks måneders benhård trimning

af virksomheden resulterede i, at John Peschardt A/S ikke alene blev reddet, men også var i stand til at tænke offensivt.


Salgsleddet

blev ændret fuldstændigt, så salget udelukkende gik til kædernes hovedkontorer. Lagerfunktionen blev outsourcet,

og staben blev reduceret fra 23 til ni medarbejdere. Firmaet flyttede i nye og mindre omgivelser, fordi der ikke var behov for lagerplads

i samme omfang som før. Omsætningen gik også ned i perioden, fra helt op mod 90 mio. kr. til 60 mio. kr., men effektiviteten

pr. mand var langt større end tidligere. Med Erik Peschardt som primus motor fik firmaet desuden etableret et indkøbssamarbejde

med seks andre mindre importører i Europa. Samarbejdet var baseret på indkøb af lavprisprodukter og fik sit eget

mærke, United.



Fusionsløsning

Nu kontaktede Erik Peschardt igen virksomhedsmægler Søren Nørbjerg

for at få hjælp til at lægge en fremtidsstrategi for John Peschardt A/S. Men midt i planlægningen dukkede

der pludseligt et tilbud op fra en af de store i elektronikbranchen. Fleggaard bød på John Peschardt A/S, fordi de ville ind

på området for lavpris-produkter. Især United-samarbejdet var interessant for den sønderjyske radiokæde.


-

Et kvarter inde i et møde med Fleggaard, hvor vi skulle tale om samarbejdsmuligheder, blev det klart for mig, at de ville købe virksomheden.

Det kom som et chok, for jeg havde aldrig nogensinde overvejet at sælge. Det var simpelthen ikke en mulighed, og jeg afviste også

tilbuddet i første omgang, husker Erik Peschardt.


Da han havde tygget lidt på tilbuddet og talt lidt med familien

om det, blev han alligevel overbevist om, at det var den bedste løsning.


- Selv om vi var kommet godt ud af krisen, så

stod det stadig klart, at vi ikke kunne klare os alene. Med sammenlægningen med Fredgaard kunne jeg garantere vores medarbejdere,

at der også ville være arbejde til dem om 10 år, siger Erik Peschardt, der ikke vil afsløre salgsprisen.



Genansættelse

Han

besluttede derfor at bidrage til den branchestrukturering, der allerede var i fuld gang. Kort tid efter blev sammensmeltningen en realitet.

Alle medarbejdere blev tilbudt ansættelse i det nye firma, Dangaard Electronics A/S, der er datterselskab i Fleggaard-koncernen

og en af de allerstørste elektronik-grossister herhjemme. Men da fusionen betød, at virksomheden flyttede fra Århus

til Padborg, takkede fire ud af ni nej til tilbuddet.


Konklusionen er, at en hurtig og målrettet indsats fra den daværende virksomhedsleder,

Erik Peschardt, betød, at han selv var med til at bestemme virksomhedens fremtid. Han undgik dermed den truende og usikre fremtid,

som ellers stod og ventede på at lukke familievirksomheden John Peschardt A/ S ned i 2002.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen