Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Generation Y

Generation Y, som de unge opvokset i 80''erne og 90''erne bliver kaldt, opfattes som meget kræsne

- som en generation, virksomhederne bliver nødt til at gøre sig særligt umage med at tiltrække og fastholde.

Det er imidlertid kun en del af sandheden. Som sommerens debat om unge og jobsøgning viser, er en stor gruppe af de unge meget

famlende, når de står over for at skulle forlade de trygge rammer på deres uddannelsesinstitution for at søge

job. Via undervisning på karrieremesser og på uddannelsesinstitutioner oplever vi i StepStone, at langt de fleste unge

er meget usikre på sig selv - måske i endnu højere grad end tidligere generationer. Selv om det i dag er nemmere

at få job end tidligere, er de unge i mange henseender ydmyge, og de er på ingen måde overbeviste om, at deres kompetencer

slår til; de er ganske enkelt bange for ikke at få job. De higer bl.a. efter rådgivning og gode råd om, hvordan

de skal skrive deres ansøgning og sammensætte deres cv.


En del af usikkerheden kan skyldes, at Generation Y i mange

af livets sammenhænge er vant til at blive holdt i hånden af institutioner og forældre og ikke har mødt egentlig

modstand på deres vej mod arbejdsmarkedet. Det har medført, at de tvivler på deres evner til at stå på

egne ben. En anden og væsentlig del af usikkerheden må tilskrives uddannelsesinstitutionernes mangel på erhvervsvejledning

og tilbud om praktikforløb til de studerende. Sammenligner vi os med lande som England og USA, hvor der investeres væsentlige

ressourcer i fx karrierevejledning af de unge, er det bemærkelsesværdigt, hvor få universiteter i Danmark, der overhovedet

har et konkret tilbud om erhvervsvejledning. Integration af studierne med erhvervslivet i form af en praktisk studiedel synes tilsvarende

lavt prioriteret til frustration hos de mange studerende, som savner et indblik i ''virkeligheden'' efter studiet.


Man fristes

til at tro, at der ligefrem er tale om uvilje fra universiteternes side i forhold til at åbne op over for erhvervslivet - en uvilje

der let kommer til at stå i vejen for et reelt frugtbart og givtigt samarbejde mellem de kommende kandidater og det erhvervsliv,

som sukker efter højt kvalificeret arbejdskraft.


Hos StepStone har vi oplevet, hvor svært det kan være at

trænge igennem til universiteter og handelshøjskoler med tilbud om kurser i jobsøgning og udformning af ansøgninger

og cv''er - til trods for de studerendes efterlysning af, hvad det er, erhvervslivet efterspørger.


En optrapning af erhvervsvejledning

med tilbud om målrettede kurser i jobsøgning, inden specialet er afleveret og eksamensbeviset er kommet i hus, vil kunne

afhjælpe de studerendes usikkerhed i forhold til ''virkeligheden'' og styrke deres kompetencer på jobmarkedet.


Omvendt

må arbejdsgiverne også være villige til at påtage sig rollen som praktikværter og dermed tage ansvar

for de unges uddannelse og kompetenceudvikling. Det er kortsigtet strategi, når virksomheder afviser at have praktikanter med

begrundelser om, at det både er besværligt og tidskrævende.


De arbejdsgivere, der udelukkende ser på

Generation Y som en gruppe kræsne karriere-zappere, kan nemt gå galt i byen. Den nye generation er i lige så høj

grad en gruppe unge, som ønsker arbejdspladser, der tilbyder trygge rammer, som de kan udvikle sig inden for. Den vigtigste

opgave for virksomheder er dermed ikke at byde sig til med nyopfundne medarbejdergoder og højprofilerede imagekampagner, men

derimod at skabe troværdighed om sig selv som en god, tryg og udviklende arbejdsplads.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen