Berlingske Business
LIVE
12:36 Lån & Spar Bank lander resultat på over 100 mio. kr.

Gebyrskruen

Værst så det ud for storbankerne Danske Bank, Nordea og BG Bank. 43 pct. af de mindre erhvervskunder hos Danske Bank regnede således

med at sige farvel til landets største bank, inden der var gået to år, mens de tilsvarende tal for Nordea og BG

Bank var endnu højere, nemlig henholdsvis 46 pct. og 53 pct..



Til gengæld havde kun godt en fjerdedel af de mindre

erhvervskunder i de Lokale Pengeinstitutter planer om at skifte.



Undersøgelsens resultater er værd at minde om i

anledningen af dagens forsidehistorie om Danske Banks seneste stramning af gebyrskruen over for mindre erhvervskunder, hvor en kunde

er blevet pålagt et årligt gebyr for én konto på intet mindre end 5.000 kr. - oven i købet med virkning

fra 1. december og dermed med så kort varsel, at kunden ikke kan nå at skifte bank og undgå at komme til at betale

de første 1.250 kr. af gebyret.



Det er naturligvis dybt usympatisk, når en filial i Danske Bank på den måde

forsøger at presse kunden til at ændre adfærd. Umiddelbart ligner det er forsøg på at chikanere en

kunde ud af banken efter først at have flået kunden for 1.250 kr., og Danske Banks hårde gebyrpolitik vil næppe

få de mindre erhvervskunder til at blive mere trofaste over for de store banker.



På den anden side har Danske Bank

for længst meldt ud, at dens mål er at blive større, og det kræver fokus på indtjening og afkast. Derfor

er der ikke plads til små, udgiftstunge kunder med mindre de vil betale for det.



Det er imidlertid ikke kun de store banker,

der har et problem. Mange mindre erhvervskunder er ikke omkostningsbevidste nok, når de vælger bank, og ofte står

bankens service ikke mål med den pris virksomheden betaler. Betragt derfor banken som en forretningspartner på linje med

alle andre.



Og selvom det kan være svært at gennemskue bankernes rente- og gebyrpolitik, så var det måske

alligevel en idé at sætte sig ned én gang om året og overveje, om man er tilfreds med den rådgivning,

service og fleksibilitet, man får i forhold til den pris, man betaler. Hvis ikke, så gå på bank-shopping og

find en alternativ forretningspartner.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen