Berlingske Business
LIVE
07:37 Det sker i dag

Fusion mellem danske billetfirmaer lagt på køl

De tre største udbydere af billetter i Danmark har følt hinanden på tænderne, men kunne ikke blive enige

om et udvidet samarbejde eller en fusion. Post Danmark har nu solgt Billetnet til amerikanske Ticketmaster.



- Der har været

sonderinger til flere forskellige sider, blandt andet E-billetter og Billetmaskinen, men vi mente, at Ticketmaster var den bedste

løsning for Billetnet, siger direktør Bjarne Wind, Post Danmark.



Det danske postvæsen har netop solgt den

største danske forhandler af billetter til koncerter, teatre og sportsbegivenheder, Billetnet, til en af verdens største

aktører, TicketMaster.



Post Danmark blev eneejer af Billetnet i august i år, da selskabet overtog en større

aktiepost fra Arte, som kom i økonomiske vanskeligheder. Billetnet har en årlig omsætning på ca. 28 mio.

kr. og formidler ca. 4,2 mio. billetter om året.

For mange

Salget til udlandet betyder, at konsolideringen på

det danske marked trækker ud. Men den er fortsat nødvendig, mener Erik B. Lyngsøe, Billetnet:



- Der er ikke

plads til tre store aktører i Danmark. Vi har nu sikret vores fremtid, da vi har fået et ejerskab, som har den teknologiske

og økonomiske tyngde, der skal til. Nu er det ikke kun salget af 4,2 mio. billetter, som skal finansiere den nødvendige

teknologi, men salget af 250 billetter.



Han understreger, at Billetnet er det eneste billetselskab i Danmark, der giver overskud.



Billetnet

blev udskilt som et selvstændigt aktieselskab fra Arte i 1998. Arte er nu opløst, og aktieposten blev solgt videre til

Post Danmark tidligere i år. I begyndelsen af 2000 blev konkurrenterne Billetmaskinen og E-billetter etableret. De har begge

siden start kørt med underskud.

Let tilgængelig

E-billetter formidler fortrinsvis billetter via internet, men

har også opstillet salgsmaskiner i udvalgte Freedgaard-butikker. E-billetter skal sælge billetter til de storkøbenhavnske

teatre fra 2003 og har ambitioner om at være markedsledende i 2004. Markedsandelen på billetter skal i indeværende

år stige fra en etcifret andel til 12-14 pct.



Pt. sker det største salg til fodboldklubben FCK''s hjemmekampe og

Grøn Koncert. Det er arrangementer, som hovedaktionæren børsnoterede Parken Sport og Entertainment står

for.



Den tredje store aktør er Billetmaskinen, der har teleselskabet TDC i ejerkredsen. Billetmaskinen sælger via

internet, men har også en aftale med TDC''s Tele Danmark-butikker. Seneste store danske salg var til Bruce Springsteens koncert

i Danmark.



Billetnet sælger primært billetter fra cirka 350 posthuse, men har mere end 500 fysiske udsalgssteder.

Kun fem pct. af salget håndteres udelukkende via internet.



- For forbrugeren gælder det først og fremmest,

at det skal være let at få fat i en billet hvad enten, det er på internet eller et fysisk udsalgssted. Vi vil løbende

udbygge vores net af forhandlere og satser blandt andet på en stærkere position i musikbutikkerne, siger Erik B. Lyngsøe.



Det

danske billetmarked på underholdning og sport i forsalg vurderes til at være på mellem seks og otte millioner stykker.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen