Berlingske Business
LIVE
08:19 ISS skuffer analytikernes forventninger

Fremtidens a-kasser

Det får mig til at spørge direktør

Ove Bjørn Petersen fra Civiløkonomernes A-kasse, hvordan han synes, en sådan tværfaglig succes passer med

hans påstand om, at tværfaglig er lig med ufaglig, og at tværfaglige a-kasser ikke kan spille en aktiv rolle for

medlemmerne. Sådan som han har udtalt til Erhvervsbladet 5. september.



For Kristelig A-kasse er det, der tæller,

hvad vores medlemmer mener om os. Og de giver os topkarakter. I en analyse fra sidste efterår har Arbejdsdirektoratet sammenlignet

alle a-kasser og bl.a. spurgt medlemmerne, hvor tilfredse de alt i alt er med den behandling de får. Til det svarede mere end

90 procent af vore medlemmer, at de var tilfredse/meget tilfredse. Det placerer Kristelig A-kasse blandt de tre bedste a-kasser ud

af landets i alt 35 a-kasser. Vi har faktisk så gode erfaringer med at være en tværfaglig a-kasse, at vi netop har

udvidet vores tværfaglighed.



Vi har altid været for alle lønmodtagere uanset fag, men siden 1. september

kan selvstændige også være medlemmer. Jeg er helt uenig med Ove Bjørn Petersen i, at det er af nød,

at flere a-kasser vælger at blive tværfaglige. Jeg mener, det er udtryk for fremsynethed. Gamle stive faggrænser

udviskes, og arbejdsmarkedet er præget af mobilitet. Det modsvares af tværfaglige a-kasser med overblik over flere brancher.

Det gør det lettere at hjælpe medlemmerne med at skifte job fra branche til branche. Og mange medlemmer fortæller,

at de er glade for, at de er fri for at skifte a-kasse, selv om de skifter branche. Det er mit gæt, at vi om nogle år

vil have en række store tværfaglige a-kasser suppleret med et lille antal fagligt afgrænsede niche-a-kasser.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen