Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Fremtiden tilhører Fjernøsten

Danske elektronikvirksomheders forestillinger om, at asiatiske underleverandører kun duer til at fremstille store serier, og

at det er alt for besværligt at få fremstillet komponenter i Fjernøsten, er myter. Producenter i Sydøstasien

er på alle væsentlige punkter bedre til at fremstille elektronik end deres danske konkurrenter.



Manden bag det kontante

synspunkt er Jørgen Sylvest Jensen, Sønderborg, tidligere indehaver af vækstvirksomheden SJ-Elektronik og landsvinder

i Entrepreneur of The Year i 1998. Han opfatter ikke selv sit budskab som provokerende, for han mener at have styr på sine saglige

argumenter.



For fire år siden forlod Jørgen Sylvest Jensen SJ-Elektronik og rejste til Sydøstasien for at

skabe kontakt til producenter i Singapore, Taiwan, Hongkong, Kina og Philippinerne.



Han driver nu selskaberne SJ Components

Asia ApS. i Sønderborg og SJ Components Phil.Co. i Manila på Philippinerne med i alt fem medarbejdere.



- Jeg har

lige leveret 1000 printplader til en dansk elektronikvirksomhed, hvor ledere fra vores leverandør i Manila havde møde

med kvalitetschefen i den danske virksomhed og kunne komme med forslag til forbedringer af produktet for at øge lønsomheden.

De første fem printplader blev fløjet til godkendelse i Danmark inden for to dage, siger Jørgen Sylvest Jensen.











Levering

med fly

SJC kan i kraft af omkring 30 agenturer for sydøstasiatiske producenter i Skandinavien levere en bred vifte af komponenter.

Eksemplet med printplader viser imidlertid, hvad danske underleverandører er oppe imod.



Afhængig af komponenttype

og graden af manuelt arbejde kan danske elektronikvirksomheder spare 10-30 pct. på prisen ved at lægge ordren på den

anden siden af kloden. Og det er vel at mærke ved levering med luftfragt. Hvis leverancen kan tilrettelægges, så

der er tid til at sende varerne med skib i 30 dage, er besparelsen højere.



Jørgen Sylvest Jensen mener, de asiatiske

producenter slår danske underleverandører på følgende parametre: Pris, kvalitet, logistik, fleksibilitet

og minimumsvolumen. Hvad det sidste angår kan det betale sig at hente komponenter i Sydøstasien helt ned til serier på

500.



Men det kræver kendskab til de enkelte producentlande at handle med asiaterne.



For Jørgen Sylvest Jensen

er Singapore elektronikkomponenternes Silicon Valley, det bedste sted at få produceret. Kina er det kendteste land, og kineserne

er da også gode til højvolumen-produktion, men landet er sprogligt og logistisk vanskeligt, og ofte er et Hongkong-kontor

med bedre sprogkundskaber mellemled.



Taiwan er en god mellemvare, Thailand lider under forældede maskiner og mangel på

elektronikkultur, og Philippinerne blomstrer med gunstige told- og skatteforhold og amerikansk og japansk kapital som drivkraft.











Glem

alt om afstande

Jørgen Sylvest Jensen nævner som eksempel på producenternes fleksibilitet Vista/ Speedy Tech med

lavvolumen-produktion i Manila og produktion af store serier i den kinesiske Shenzhen-provins nær Hongkong.



Her skal serierne

helst skal være over 50.000 årligt, og de 3000 medarbejdere går ikke af vejen for at producere en million af en

given komponent pr. måned.



- Vi kan godt glemme alt om afstande. Det klares med en opringning, fax, e-mail og webkamera.

Da jeg selv var elektronikproducent i Danmark, havde jeg knapt tid til at besøge kunderne en gang om året. Nu har jeg

ledende medarbejdere fra Vista/ Speedy-Tech med rundt for at besøge danske kunder to-tre gange årligt, siger Jørgen

Sylvest Jensen.



De lave lønomkostninger spiller naturligvis en vigtig rolle for asiaternes konkurrenceevne.



Da Jørgen

Sylvest Jensen ansatte en civilingeniør til 4500 kr. pr. måned i Manila, havde den nye medarbejder svært ved at

holde mimikken af begejstring.



Prisen for veluddannede asiater er en brøkdel af det danske lønniveau.



- De

er dygtige, præsterer højere kvalitet og har i det hele taget mere greb om produktion, opfølgning og logistik.

De er billige på grund af de lave lønomkostninger, men også fordi deres samlede volumen er så højt.

Når maskinerne er udnyttet 95 pct. af tiden ved treholdsskift, betyder det både noget for omkostningerne og medarbejdernes

faglige dygtighed, siger Jørgen Sylvest Jensen.

Væksten sker mod øst

Han vil ikke afsige nogen dødsdom

over danske underleverandører inden for elektronikindustrien, for de vil fortsat kunne eksistere. Men de vil som helhed ikke

vokse mærkbart.



- Væksten i brugen af elektronik i almindelighed vil kunne beskæftige langt de fleste af de

danske virksomheder. Men mere og mere produktion vil glide til Sydøstasien. De nærmeste europæiske østlande

er for dårlige til at producere elektronik, siger Jørgen Sylvest Jensen.



Han ser tre muligheder for danske elektronikproducenter:

Leverancer af helt små serier, strategiske alliancer med større elektronikvirksomheder, og kunder der ikke går

så meget op i prisen. Ellers tilhører fremtiden producenter i Fjernøsten.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen