Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Forskning og firmaer

Universiteterne står centralt i udviklingen af ny viden og nye kompetencer indenfor mange forskellige

former for teknologi. Det er der ikke noget nyt i. Af lidt nyere dato er imidlertid den store politiske fokusering på en direkte

sammenhæng mellem universitetsmiljøerne og erhvervslivets udvikling: Hvad der er godt for forskningen er godt for erhvervslivet,

ny viden er ensbetydende med nye produkter og vækst.


Tanken er naturligvis be-snærende: Hvis man poster flere ressourcer

i forskningen, kommer der flere gode ideer, som igen vil skabe produktudvikling i virksomhederne og mere gang i hjulene.


Spørgsmålet

er dog: Er det sikkert? Har vi vished for, at denne sammenhæng, at denne mekanisme fungerer?


Der sker naturligvis en direkte

overførsel af viden fra forskningsverdenen til erhvervslivet. Ikke alene udklækker universiteterne nye ideer og indsigter,

men også højt uddannede eksperter. Gennem ansættelse af disse eksperter sker der en naturlig overførsel

af viden fra forskningsverdenen til erhvervslivet - men det er i sagens natur lidt tilfældigt, ligesom det langtfra er alle

virksomheder, der har mulighed for at ansætte og beskæftige universitetsuddannede specialister.


Tilsvarende har en

række store virksomheder muligheder for at opretholde egne forskningslaboratorier og derigennem have tæt kontakt til forskningsmiljøerne

i universitetsverdenen. Igen er det langtfra alle virksomheder, der har mulighed herfor. Når den nyeste viden og kompetence skal

stilles til rådighed for og overføres til dansk erhvervsliv, må der derfor gøres en mere systematisk indsats.

Der er derfor al mulig grund til ikke at overse GTS-institutterne (Teknologisk Institut m.fl.). Disse selvejende vidensformidlingsinstitutioner

har i snart 100 år udfyldt rummet mellem forskning og erhvervsliv og har i al den tid oplevet et stort behov for formidling

af forskningens resultater.


En styrket interesse for erhvervslivets umiddelbare behov fra universiteternes og forskningens side

ændrer ikke på Danmarks erhvervsstruktur, hvor godt 80% af landets virksomheder har under 10 ansatte.


GTS-institutterne

har altid overvejende fokuseret på de virksomheder, som ikke uden videre kan drage direkte nytte af den videnproduktion, der

sker på universiteterne.


Man må håbe, at begejstringen for forskning og universiteter ikke får regering

og folketing til at glemme disse mange virksomheders behov.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen