Berlingske Business
LIVE
11:00 Tyskland overvejer at sløjfe luftfartsskat efter Airberlin-konkurs

Fordel ved at flytte produktion

CDer er store besparelser at hente, men mange har brændt

fingrene, fordi de ikke har allieret sig med de rette partnere



Der tales og skrives en hel del om, at danske virksomheder har

svært ved at skaffe arbejdskraft. Manglen på arbejdskraft og begyndende flaskehalsproblemer betyder at konkurrence evnen

hos danske virksomheder og evnen til at honorere kundernes ønsker sættes under pres.



Lige i nærheden, i det

nordlige Polen, findes der områder, hvor arbejdsløsheden er 30-40 pct.Og her er der tale om en yderst rimelig, eller

endda højt uddannet arbejdskraft, som koster rundt en fjerdedel af en dansk løntime.



De virksomheder, der har størst

fordel af at flytte arbejdsopgaver til Polen, er virksomheder, hvor arbejdsprocesserne er rutineprægede og/eller vanskeligt

kan automatiseres. Det kan være forskellige former for monteringsarbejde, manuel lodning, svejsning, drejning, pakning eller lignende.

Det kan også være opgaver som er meget arbejdskrafts intensive som fx fremstilling af plastforme, laboratorietests, softwareudvikling osv.

Generelt kan en udflytning betale sig, hvor omkostningerne til arbejdskraften overstiger 50 pct. af de samlede produktionsomkostninger.



Det

er muligt uden de store problemer at indføre råvarer og halvfabrikata til Polen, og derefter reeksportere dem som færdigvarer

til Danmark. Det kan også lade sig gøre at flytte en maskinpark til Polen, som efter danske forhold ikke længere

er effektiv nok, og lade denne gøre nytte mange år fremover. Maskiner i Polen kan udnyttes flere timer i døgnet

end i Danmark, fordi andet og tredje skift ikke koster væsentligt ekstra.



Har man udflytning af produktion til Polen i

tankerne, kræver det, at man allierer sig med en coach og professionel projektleder, der har indgående kendskab til de

polske forhold og den polske kultur.



En projektleder, som kan styre projektet uden om de værste faldgruber, og sikre, at

initiativet lever op til forventningerne. Mange danskere har troet, at de kunne tage til Polen og hurtigt finde en velegnet løsning, men

rigtigt mange har erfaret, at det de troede var en aftale, ikke var en aftale alligevel. For eksempel kan man blive udsat for en uærlig mellemmand.

Den tilsyneladende velegnede partner kan være på randen af konkurs. Han kan være indblandet i kriminalitet, eller

der er ikke hold i de løfter der bliver givet.



Der er mange fordele for danske virksomheder ved at flytte eller outsource produktionen

til Polen. Kan vi tilmed være med til at indføre en moderne personalepolitik, er det muligt for danske virksomheder at

tiltrække den bedst uddannede og velegnede arbejdskraft. Rimelige vilkår i menneskevenlige omgivelser til en anstændig

løn kan være nøglen til et virkeligt tilfredsstillende resultat. Polsk arbejdskraft kan være både yderst

loyal og effektiv.



Men uden brug af en erfaren og stedkendt projektleder på sagen, vil forhåbningerne snart blive

afløst af ærgelser, for selv om den fysiske afstand ikke er stor, så skal man kunne forstå forholdene indgående

i Polen, hvis man skal få succes med sit projekt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen