Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Flere og flere finder boligen på internettet

Dermed har nettet på landsplan for længst overhalet både aviser og mæglernes butikker som udstillingsvindue,

lyder det i undersøgelsen.De store tabere er de landsdækkende dagblade -mens de lokale aviser indtil videre holder stand.



-

Så snart man kommer uden for de største byer, har lokalaviserne stadig en stor betydning, når en bolig skal sælges,

siger DanBoligs direktør, Hans-Erik Pedersen.



DanBoligs undersøgelse viser, at 45 procent af kædens købere

i de forgangne måneder af i år så deres nye bolig første gang på nettet. I 2001 var tallet 36 procent.

27 procent blev fristet af en boligannonce i en lokalavis, 13 procent opdagede drømmeboligen i DanBoligs udstilling, mens kun

5 procent slog op i en landsdækkende avis for at finde deres nye hjem. De øvrige fandt boligen på anden vis.



Tallene

dækker dog som nævnt over store geografiske udsving. I Københavns centrum bliver tre ud af fire boliger fundet

på nettet. I de større byer har over halvdelen af køberne også klikket sig frem til deres nye hjem, mens

de lokale aviser stadig bliver foretrukket uden for de store byer.



DanBoligs direktør er dog ikke i tvivl om, at tendensen

fra de større byer på længere sigt vil brede sig.



- Køberne efterspørger mere og mere information,

inden de begiver sig ud for at se på ejendommen. Og samtidig går udviklingen af faciliteter på internettet meget

hurtigt, siger Hans-Erik Pedersen.



Det er efterhånden udbredt at vise luftfotos og 360 graders fotos af alle rum i de udbudte

huse. DanBoligs undersøgelse viser en voldsom udvikling i forhold til troen på internettet for blot få år

siden. I 1998 lagde over halvdelen af kædens sælgere således vægt på, at mæglerne annoncerede

i søndagsaviser, mens kun 14 procent lagde vægt på internet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen