Berlingske Business
LIVE
10:17 Total ser synergier og bedre konkurrencedygtighed i Nordsøen

Flere fordele ved miljømærket udstyr

En stigende miljøbevidsthed i erhvervslivet måtte gerne i højere grad vise sig ved, at virksomhederne går

efter grønt IT-udstyr, når der købes ind.



Og med grønt menes der ikke farven på pc''erne, serverne

og skærmene. Der menes miljømærket udstyr - at det lever op til en række miljømæssige krav, f.eks.

at delene er lette at adskille og genbruge, at støjniveauet er minimalt og ergonomien i top, og at strømforbruget er

lavt. Danmarks radio er en af de store institutioner, der er gået over tilo bevidst at købe grønt, og det har

medført et fald i strømforbruget.



Det er leverandøren Fujitsu-Siemens Computer, der opfordrer både

den private og offentlige sektor til at tænke mere grønt, når de skal have nyt IT-udstyr. Fujitsu-Siemens leverer

omkring ni pct. af pc''erne og skærmene til den private og offentlige sektor. Der er udelukkende tale om miljømærket

udstyr, og selskabet understreger, at det bliver det ikke dyrere af.



- Som tingene har udviklet sig, kan vi ikke tage højere

priser for grøn elektronik, i hvert fald ikke grønt IT-udstyr, siger Birger Hey fra Fujitsu-Siemens Computers i København.



-

Fujitsu Siemens Computers har været på banen som leverandør af edb-udstyr i de sidste 30 år, og vi er internationalt

kendte for vores initiativer på miljøområdet, siger han. Allerede sidst i firserne åbnede Siemens i Paderborn

i Tyskland et stort genbrugscenter for udrangeret edb-udstyr, og det er ikke mindst erfaringerne herfra, der har givet os en fremtrædende

position som leverandør af grønt edb-udstyr.

Ikke kun anskaffelse

Birger Hey ser ingen som helst grund til,

at erhvervslivet, det offentlige og private indkøber andet end grøn elektronik. Dvs. udstyr hvor miljøbelastningen

fra fx energiforbrug, brug af bromerede flammehæmmere m.m. er reduceret og dette er dokumenteret ved et miljø- eller energi-mærke

eller en miljødeklaration.



- Men alt for tit oplever vi desværre, at man fokuserer alt for meget på anskaffelsespriserne,

også i de tilfælde, hvor virksomhedens grundlæggende holdning er, at man skal indkøbe grønt. Anskaffelsesomkostningerne

udgør kun ca. 16 pct. af de totale omkostninger for IT-udstyr, resten går til driften og vedligeholdelsen, men det nedprioriterer

man, siger han.

Grønt i DR

Hos Danmarks Radio, en af de store indkøbere af elektronik, lægger medarbejderne

i den halvandet år gamle miljøafdeling de overordnede retningslinier for, hvordan institutionen og dens ca. 3.500 medarbejdere forvalter

miljøet bedst muligt.



- Vi skaber rammerne og fokuserer herunder meget på grønne indkøb, siger miljøplanlægger

Tomas Refslund Poulsen i DR Miljø, TV-Byen.



- Vi opstiller de grønne krav, som indkøberne skal køre

efter, og senest har vi f.eks. opstillet nogle målbare størrelser for tjenesteudstyret, dvs. om det er energipilmærket,

og om det indeholder PVC og bromerede flammehæmmere, som vi ikke ønsker.



- Nu kræver vi, at leverandørerne

kan besvare og dokumentere en række spørgsmål, ellers kan de ikke komme i betragtning som leverandører til DR.



-

Og i forbindelse med et skift af leverandør af pc''er og perifert udstyr er vi udelukkende gået over til fladskærme,

bl.a. fordi de bruger væsentligt mindre energi end en katodestrålerørbaseret skærm, siger han.



I alle

institutionens ni regioner er man gået over til digitalteknik (Computer Aided Radio), der kræver mere energi og køling.

Trods det og en stigning i sendetimerne på radiosiden er det lykkedes at reducere elforbruget med 1,2 pct. fra 2000 til 2001.



-

Det er en meget positiv udvikling, ikke mindst fordi målsætningen i 2001 var at stabilisere elforbruget på 2000

niveauet. Det har også vist sig, at det er i indkøbssituationen, man får sat rammerne for, hvor meget elforbruget

kan reduceres, så indkøbene er et meget centralt sted at sætte ind, siger Tomas Refslund Poulsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen