Berlingske Business
LIVE
17:42 ISS udsteder obligationer for 4,5 milliarder

FDB-kørsel presser chauffører

Når en lastvognschauffør skal køre varer ud for FDB, skal han køre stærkt. De tider, som FDB forlanger

nogle af ruterne kørt på, er så korte, at de i realiteten er meget svære at overholde. Det får chaufførerne

til at trykke så hårdt på speederen, at de ofte bryder færdselslovens hastighedsbegrænsninger, når de

forsøger at nå frem til tiden.


ErhvervsBladet er i besiddelse af rutesedler fra FDB''s ferskvarelager i Brøndby.




De viser nogle af de ruter, som flere kilder i branchen kalder urealistiske. Eksempelvis har en chauffør 21 minutter

til at køre en tonstung lastvogn gennem morgentrafikken fra lageret i Brøndby til Fakta på Frederikssundsvej i

Københavns Nordvestkvarter. En rute, der, i følge Kraks ruteplan, er knap 15 km lang.


- De tider, som FDB forlanger

ruterne kørt på, er fuldkommen urealistiske. Man skal jo nærmest køre med 90 km/t hele vejen, hvis man skal

nå frem til tiden, siger chauffør Ole Jensen.


Han var i fire år ansat hos Dansk Total Transport, der kørte

varer ud for FDB fra lageret i Brøndby. Men den 22. november 2001 sagde Ole Jensen stop. Han ville ikke længere arbejde

under de forhold, som FDB bød ham, og kører i dag for et andet firma.

Hurtigere end tilladt

Ole Jensens vurdering

af FDB''s ruter bakkes op af andre tidligere og nuværende chauffører og vognmænd, som ErhvervsBladet har talt med.




Det er en generel opfattelse, at man bliver nødt til at køre hurtigere end politiet tillader, hvis man vil have

en chance for, at nå frem til tiden.


Logistikdirektør hos FDB, Per Bank, afviser, at ruternes tider generelt er for

stramme, men han medgiver, at der kan forekomme enkelte ruter, der ikke er planlagt godt nok.


- Vi har jo mange biler kørende

for os, og jeg kan selvfølgelig ikke garantere, at alle ruter er optimalt tilrettelagt. Men FDB har ingen interesse i at lægge

urealistiske ruter, for det vil ødelægge planlægningen af vores samlede distribution. Hvis chaufførerne

ikke når rettidigt ud til butikkerne, kan de jo heller ikke planlægge deres arbejde ordentligt, forklarer Per Bank.






Trækker

i taksten

FDB''s butikker er ikke de eneste, der får problemer, hvis chaufførerne er forsinkede. FDB trækker nemlig

i den takst som vognmændene, der er chaufførernes arbejdsgivere, får for kørslen, hvis en forsinkelse ikke bliver

skriftligt begrundet. Så udover, at chaufførernes faglige stolthed byder dem at udføre arbejdet til tiden, er

der et økonomisk incitament til at bryde fartgrænserne.


Hos vognmændenes brancheorganisation, Dansk Transport

og Logistik, har ordførende direktør Michael Svane svært ved at forstå, at vognmænd vil finde sig

i de vilkår, som FDB byder dem og deres chauffører.


- Vi forventer selvfølgelig, at en kunde, der køber

en transportydelse hos en vognmand, sørger for at tilrettelægge ruterne, så de kan gennemkøres på lovlig

vis. Og hvis en vognmand alligevel oplever urimeligheder håber jeg, at han forstår at sige fra, siger Michael Svane.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen