Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Farver er fremtiden for SMV'er

(PRAG/KØBENHAVN) Små og mellemstore virksomheder (SMV''er) skal nu have bedre muligheder for at benytte gode farveprint.



Med

det formål har den japanske printerproducent Oki Systems netop lanceret deres nyeste serie inden for farvelaserprintere.



Det

skete under overskriften "Colour for All" på det mondæne Hotel Hilton i den tjekkiske hovedstad Prag midt i

denne måned, hvor godt 500 forhandlere og journalister fra 39 europæiske lande var valfartet til for at se det sidste

skud på stammen af printere målrettet de europæiske SMV''er.



Printerserien har fået navnet C5000, og det

er japanernes første farvelaserprinter til under 10.000 kr., de nu sender på gaden.



Oki lægger ikke skjul

på, at det er SMV''erne, de vil have fat på med serien.



For på europæisk plan findes der omkring 19 millioner

SMV''er med ca. 122 mio. ansatte, der i gennemsnit omsætter for 1,5 mio. kroner pr. virksomhed.



Efter Okis opfattelse har

disse virksomheder ikke tidligere haft råd eller lyst til at investere i en farvelaserprinter, men har nøjedes med sort/hvid

laserprintere eller inkjetprintere, som godt nok er billigere end en farvelaserprinter, men til gengæld er væsentlig dyrere

i drift. Ifølge Okis egne beregninger vil et farveprint på deres nye C5000-serie koste omkring 85 øre pr. side,

mens det tilsvarende koster omkring 2 kr. pr side at printe farve på en inkjetprinter. Derfor vil investeringen i en lille farvelaserprinter

for et gennemsnitligt to-mandskontor være tjent hjem i løbet 2-5 måneder.



- Umiddelbart lyder det som en god

strategi at satse på SMV''erne. For de mindre virksomheder har i øjeblikket en tendens til at være lidt mere aktive

inden for investeringer i nyt udstyr, end de større virksomheder er, siger IT-analytiker Anders Elbak fra analyseinstituttet

IDC Nordic.

Faldende omkostninger

At det netop er nu, at markedet er modtagelig for denne type printere, skyldes efter Okis

mening også omkostningerne.



- Omkostningerne til anskaffelse af printere er kommet ned på et niveau, hvor folk har

råd til at anskaffe sig farvelaserprintere. De små virksomheder og mindre afdelinger i større virksomheder vil

sige, at de har råd til farver og behøver dem for at differentiere sig på markedet over for deres konkurrenter,

mener Oki Europes administrerende direktør, skotten Andrew Montgomery, som ErhvervsBladet talte med umiddelbart efter præsentationen

på Hotel Hilton.



Andrew Montgomery tror desuden, at det er inden for farveprint, at mulighederne vil være i de kommende

år.



- Jeg tror, at det totale printermarked vil være stabilt og måske opleve en mindre nedgang i antallet af

totale enheder, men vi vil se en stigning i farveelementet, for farver vil være det store drive for printere i fremtiden, siger

Andrew Montgomery.

Markedsandel på 20 pct.

Ser man på det danske marked for farveprintere har man i de seneste

år oplevet en stigning i det totale salg af farvelaserprintere.



Og det er da også et område, som Okis danske

afdeling forventer sig meget af, når C5000-serien introduceres i Danmark til januar næste år.



- Vores mål

i Danmark er at gå fra en markedsandel på nul til at have 20 pct. af markedet for farvelaserprintere til under 10.000

kr. inden for et år, siger marketingchef Lars Hargaard, Oki Systems Danmark A/S.



Et mål der umiddelbart lyder realistisk.



-

Det er et meget ambitiøst mål, Oki har sat sig. Men dels er der ikke så voldsomt mange produkter i dette segment,

og dels er der ikke så mange, der skal sælges til, før man når de 20 pct. Så der er muligheder for

det, vurderer Anders Elbak.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen