Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Familierestauranterne taber til sorte pizzeriaer

Hver fjerde krone, der ryger i kassen hos en af landets omkring 12.000 restauranter går udenom regnskabet. Omfanget af den uformelle

økonomi bliver større og større for hver dag, der går. Det rammer flere familierestauranter, herunder en

af verdens største kæder af fastfood-restauranter, McDonald''s.



Efter beslutningen om at lukke 13 restauranter over

hele landet og dermed afskedige 371 medarbejdere, erkender den amerikanske fastfood-gigant McDonald''s, at konkurrencen fra de små

ulovligt drevne pizzeriaer og burgerbarer har nået et omfang, så det også påvirker deres resultat.



-

Jeg vil ikke udpege de konkrete restauranter, men der er flere eksempler på McDonald''s-restauranter, vi har lukket, som har

været ramt af konkurrenter, der med stor sandsynlighed ikke spiller efter reglerne, siger kommunikationschef Kristian Scheef

Madsen, McDonald''s Danmark.

Gigant presser på

Den amerikanske gigant presser nu på for, at der bliver gjort

noget ved det omsiggribende problem i den danske restaurationsbranche.



Via sin post i bestyrelsen for Hotel-, Restaurations-

og Turisterhvervets brancheorganisation (Horesta) har burger-kæden for nyligt aktivt medvirket til flere forskellige tiltag,

der skal kaste lys over de kriminelle elementer i branchen.



- Vi har ikke noget imod konkurrence, men det er et generelt problem

for branchen, at ikke alle konkurrerer på samme vilkår, siger Kristian Scheef Madsen, McDonald''s Danmark.











Tag

næringsbrevet

Hos Horesta anslår man, at den ulovlige omsætning i branchen ligger på hele fem mia. kr., og

direktør for Horesta, Lone Njor, er ikke i tvivl om, at problemet stiger for hver dag, der går.



- For mange restauratører

står valget mellem at lukke eller at begynde at køre noget af omsætningen udenom kasseapparatet. Og der er ingen

tvivl om, at der er flere og flere restauratører, som i kampen for at overleve vælger den sidste løsning. Det

er en glidebane, som skal stoppes med skrappe midler, siger direktør Lone Njor, Horesta.

Skærpede krav

Horesta

foreslår bl.a., at der indføres skærpede krav til de mennesker, der ønsker at starte deres eget pizzeria

eller restaurant. Kommende pizzeria-ejere skal igennem et fem-dages kursus med afsluttende prøve i bl.a. restaurationslovgivning,

skatteregler og arbejdsmiljø, før de kan erhverve sig et næringsbrev.



- På den måde har vi en

vis sikkerhed for, at de næringsdrivende i branchen ved, hvad de skal leve op til, siger Lone Njor, der samtidig foreslår

langt hårdere sanktioner over for lovbryderne.



- Med de bøder, der udstedes i dag, kan det fortsat betale sig at

bryde loven. Vi mener, at lovovertrædelserne skal kvitteres med fratagelse af næringsbrevet. Ellers kommer vi ikke problemet

til livs, lyder det fra Horesta-direktøren.



McDonald''s har efter de 13 lukninger 83 restauranter tilbage i Danmark.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen