Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Fælles indsats for turisterne<br>

Hvorfor skal turisterne egentlig tage til Danmark?, spørger Niels Boserup, Københavns Lufthavnes adm. direktør,

i Erhvervsbladets minikronik den 27. august. Lufthavnsdirektøren - der selv hver dag gelejder tusindvis af turister ind i det,

han kalder vores "lilleputland" - mener at Danmark til stadig forveksles med Sverige og Norge, og at vi i bedste fald huskes for

H.C. Andersen, det danske kongehus og vores eksport af bacon. Niels Boserup mener ikke, at vi med vores slotte, herregårde og

historiske klenodier er specielt unik i forhold til andre europæiske lande. Han stiller derfor spørgsmålstegn ved,

hvad Danmark som turistland har at byde på - og hvad vi i det hele taget gør for at "lokke" turisterne hertil.

Det er et relevant spørgsmål, som Danmarks Turistråd gerne svarer på.



Først og fremmest mener

vi selvfølgelig, at Danmark har masser at byde på for turisterne. For nok er vi et lille land - men en del af attraktionen er

jo netop, at man som turist i Danmark har både storby og kultur, skov og strand og meget andet inden for rækkevidde.



Selvfølgelig

skal vi hele tiden blive bedre til at gøre turisterne opmærksomme på vores fortrin og attraktioner -og til udvikle

det danske turismeprodukt. Det er det, Danmarks Turistråd er sat i verden for.



Som Boserup ganske rigtigt påpeger,

er turismen med en årlig omsætning på over 50 mia. kr. i dag en af vores vigtigste "eksportvarer". Som

landets nationale turismeorganisation er det Danmarks Turistråds formål at fremme Danmark som turistmål for derved

at skabe økonomisk vækst og beskæftigelse. Det gør vi - i samarbejde med det danske turisterhverv og dets

organisationer - ved hjælp af en række markedsføringsaktiviteter.



Derudover har Danmarks Turistråd gennem

de seneste tre år arbejdet med at fokusere og udvikle billedet af Danmark med det formål at tegne et mere tidssvarende

og klarere billede af os i udlandet. Her har vi valgt at fokusere på en række værdier, som udgør grundstenene

i det billede, vi sammen med resten af dansk turisme opbygger omkring vores destination.



Danmarks Turistråd fungerer derfor

allerede i dag som det nationale omdrejningspunkt for markedsføring og udvikling af dansk turisme, som Boserup efterlyser i

sit indlæg. Lufthavnsdirektøren peger desuden på muligheden af at udnævne en turistminister, som fra officiel

side vælger, hvad der skal satses på. Hertil kan siges, at vi jo faktisk har en minister for turisme, nemlig Økonomi-

og Erhvervsminister Bendt Bendtsen, som har gjort en stor indsats for at sætte turismepolitikken på dagsordenen. Det er

blandt andet sket i regeringens handlingsplan for dansk turisme, hvor regeringen bl.a. har afsat 60 mio. kr. over fire år til

medfinansiering af nye initiativer, der skal bidrage til at styrke væksten inden for dansk turisme. Danmarks Turistråd

er i samarbejde med turisterhvervet i fuld gang med at udmønte regeringens handlingsplan med fokus på turismens væsentligste

forretningsområder: Nemlig ferieturisme ved kysterne, storbyferier, "aktiv" ferier og erhvervsturisme. Fra Danmarks

Turistråds side ser vi selvfølgelig gerne et endnu stærkere engagement ikke mindst fra erhvervets side. For det

er helt rigtigt - som Boserup peger på - at der er behov for at samle kræfterne og fokusere indsatsen, hvis vi vil råbe

turisterne op, således at vi kan skabe endnu mere vækst og beskæftigelse i dansk turisme!

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen